A Radnóti Miklós Gimnázium Lajta Béla épület a kulturális és építészeti örökség része. Az épület állapota, valamint a funkcionális hiányosságok szükségessé teszik a sürgető rekonstrukciót, ami nélkül az iskola mindennapi működése is veszélyben van.
A 21. században lényegesen megváltoztak a tendenciák, amelyek az iskolás diákok általános viselkedését, egyben az iskolai környezetet meghatározzák. Ennek következtében a hagyományos pedagógiai módszerek, valamint oktatási térstrukturák nem tudnak minden újszerű igénynek eleget tenni. Ezért a kortárs iskolatervezés alapvetően új szempontokat kíván. Több aktuális tanulmány foglalkozik a 21. századi iskolák tervezési tendenciáival és az alábbi gondolatokat hangsúlyozzák:
– a mai iskolai környezet flexibilis, változó térstruktúrákat igényel
– meghatározók a természetes fénnyel elátott terek, amelyek ösztönzik a diákokat a nyitottságra
– a természetes anyaghasználat stimulálja a gyerekeket
– ahogyan a mai iroda környezetek is követelik, sokféle, közösségteremtő és kollaborációs zónára van szükség
– az iskolaterek egyszerre segítsék a diákokat az erős individuum-tudat kialakításában, ugyanakkor legyen közösségteremtő erejük is
– fontos és meghatározó a színek használata