Bejutottunk a felújított Operába, így még sosem látta az Ybl-palotát

Az Operaházat nem lehet összehasonlítani egy sportlétesítménnyel vagy egy iskolával, mondja Zoboki Gábor.

Az Operaházat nem lehet összehasonlítani egy sportlétesítménnyel vagy egy iskolával, mondja Zoboki Gábor. Az épület teljes körű rekonstrukciójának tervezője a ház akusztikai és esztétikai megújításának szempontjairól beszél, és az is kiderül, mi tartott ennyi ideig, és miért kerültek ilyen sokba a munkálatok. Az Andrássy úti Ybl-palota március 11. és 15. között ünnepi rendezvénysorozattal nyitja meg kapuit.

A beszélgetés előtt végigmehettünk az Operaházon egy kis csapattal, miközben ön elmesélte, megmutogatta a felújítás apró részleteit. Miért fontos ez önnek?

Nem én akartam az Operaház vagy a rekonstrukció arca lenni, de rájöttem, hogy másképp nem tudom elmagyarázni, miért kellett a műemléki részeket újra végigaranyozni. Ott volt az arany valamilyen „KGST-s” porból, de most végre 24 karátos aranyfüst lemezzel dolgozhattunk.

Málnaízű szörp helyett málnát szeretnénk inni – az eredeti állapotot kellett újraálmodnunk, nem csak valami hasonlót. A szakmánk jelentős része kommunikáció: el kell varázsolnod a megrendelőt vagy az átlagembert, mert érzem és látom, hogy mindenki rácsodálkozik a ház eredeti, rejtett építészeti értékeire. Ezt az élményt csak úgy tudod átadni az érdeklődő közösségnek, ha kvázi a szakmád nagykövete is vagy.

A teljes interjú ide kattintva olvasható.

A cikket készítette: Sümegi Noémi/ Index

Fotó: Bodnár Patrícia / Index