Albertfalva városközpont

Tervezési státusz
Terv
Tervezési év
2006 - 2008
Tervezési terület
110 000 m2
Tervezési helyszíne
Budapest
Vezető tervező
Zoboki Gábor DLA habil., egyetemi tanár, Demeter Nóra
Építész tervezők
Országh István, Simon Mónika, Szatmári Gábor, Lakos Dániel
Főbb társtervezők
Virbaldo, Lőrincz Áron, Limes Model, BFVT Kft., S-4 Mérnöki Iroda, Oltvai Gépész Stúdió, Elekt Royal Kft., Bogner Zsuzsa, Tűz-Ért-Ő Bt., Közlekedés Kft. , Gasztro-Plan, Fazekas Zoltán
Megbízó
GTC Hungary
Díjak

Albertfalva Dél-Budapest egyik legerősebben fejlődő Duna-parti területe. A ZDA tervezői a 77 hektáros terület vizsgálatával városrendezési koncepciótervet készítettek a meglévő infrastruktúra bővítésével, az ingatlanfejlesztés kereteinek meghatározásával és a vegyes funkciójú városrész 2020-25-re szóló jövőképével.

A Dél-Budán, Albertfalva és Budafok határán lévő telkek olyan városépítészeti jelentőségű területen helyezkednek el, amely alkalmas arra, hogy a Kelenföldi Pályaudvar mellett külső városközponttá váljon.
A tanulmány arra kereste a választ, hogy az új Duna parti városi együttes és a Csepel-sziget között hogyan hozható létre olyan valóságos infrastrukturális kapcsolat, mely szimbolikus értékkel is bír. A Duna fölött átívelő hétemeletes lakóhíd egyrészt példát mutat a városi ingatlanfejlesztések új fajtájára, a köz- és privát szféra együttműködésére, másrészt javaslatot tesz Budapest új „landmark”-jára.

Ez a hosszútávú városépítészeti vízió kijelölheti a terület távolabbi fejlődésének irányát. Az építészeti koncepciót alapvetően az határozta meg, hogy az elsőként megvalósuló 110 000 m2-es beruházás önálló egységet képezzen, amely előrevetíti azt az építészeti minőséget, amely a területen hosszú távon kialakulhat, ugyanakkor a későbbiekben egy átfogóbb városépítészeti koncepció részévé tud válni.

A helyszín 1:2000-es léptékű városmodelljén vizsgálták a terület morfológiáját, domborzati viszonyait. A terephez igazodó épületegyüttessel a völgy északi térfalát kívánták megteremteni. A területen magasház, illetve távlatilag toronyház elhelyezését tervezték, mivel ez az egyetlen olyan építészeti megoldás, mely akár alacsonyabb költségvetésű ingatlanfejlesztési koncepció esetén is nagyobb presztizst hoz létre.

A tervezési területet a Szerémi út két részre vágja, az út jobb oldalán három torony lett elhelyezve, a baloldali telken egy, a jelenlegi benzinkút helyén pedig középmagas házak lettek tervezve. A telkeket a 2. emeleten átfutó gyalogoshíd kapcsolja össze. A tömegek a Szerémi út felé emelkednek, hangsúlyozva a terület kapu jellegét. Hosszú távon az 55 m magas torony helyett akár toronyház építése is elképzelhető.

Az épületek külső térhatárolásához előre gyártott beton homlokzatburkolati rendszer került kidolgozásra, mely egyrészt segíti a gyors építést, másrészt lehetőséget teremt a flexilbilis tömeg- és homlokzatformálásra.