A Financial Times Budapest építészeti fejlődéséről közöl cikket Zoboki Gábor gondolataival

A város, amely oldalirányban nőtt – Budapest 160 éve a folyamatos megújulás jegyében

Budapest egyszerre őrzi múltját és lép bátran a jövőbe. Városunk különleges arányaiban, emberléptékű szerkezetében és gazdag kulturális rétegeiben rejlik az a varázs, amely ma is formálja az építészek gondolkodását – és amelyet nekünk, kortársaknak érdemes felelősen ápolnunk, hogy továbbadhassuk a következő generációknak.

Ahogy Zoboki Gábor, a ZDA-Zoboki Építésziroda vezetője fogalmaz: Budapest egyike azon kevés európai fővárosoknak, ahol a belváros látképét ma is a történelmi városszövet határozza meg – a magasépületek helyett panorámaképként tárul elénk a város, a Gellért-hegytől a Duna hídjain át az Opera Ybl Miklós tervezte homlokzatáig.

Ez a tisztelet a múlt iránt azonban nem jelent visszafogottságot. Ellenkezőleg: a kortárs építészet ma is új energiát hoz Budapestbe. Büszkék vagyunk rá, hogy ehhez a folyamathoz a Pillar irodaház megvalósításával mi is hozzájárultunk, és inspiráló számunkra, ahogyan olyan alkotások, mint a Néprajzi Múzeum vagy a Magyar Zene Háza, új perspektívákat nyitnak a városról való gondolkodásban.

Budapest ereje éppen sokszínűségében rejlik: a nyugati és keleti hatások találkozása, a Duna két oldalának eltérő karaktere, a monarchiától a modernizmuson át a kortárs alkotásokig ívelő rétegzettség adja a város szellemiségét. Ez a szellemiség vezetett minket akkor is, amikor életre hívtuk a Müpa Budapestet – azt a kulturális otthont, amely új korszakot nyitott a magyar zenei életben.

A város legnagyobb értéke azonban ma is ugyanaz, mint 160 éve: az emberközeli, derűs, vendégszerető atmoszféra, amely egyszerre történelmi és nagyon is mai.

Budapest nemcsak épületekben, hanem hangulatban újítja meg önmagát nap mint nap – és mi, építészek, büszkén vagyunk ennek alkotótársai.

További részletek a Financial Times oldalán, ide kattintva olvashatók.

designboom – Üveg függönyfal öleli körbe a Richter Gedeon új székházát Budapesten

A designboom nemzetközi építészeti portál bemutatja a ZDA | Zoboki Design & Architecture által tervezett Richter Gedeon központi székházat, amely a vállalat történelmi gyökereihez kapcsolódó helyszínen valósult meg. A cikk kiemeli az épület íves üveg függönyfalát, a központi átrium szerepét, valamint azt az emberközpontú és transzparens építészeti szemléletet, amely a munkahelyi környezet és a környező zöldfelületek kapcsolatát erősíti.

További részletek a Designboom oldalán, ide kattintva olvashatók.

Zoboki Gábor Budapest jövőképéről a Rádió Bézs műsorában

A Rádió Bézs Budapest című adása egy olyan beszélgetős rádióműsor, amelyben a főváros építészetével, urbanisztikájával és kulturális életével kapcsolatos kérdéseket tárgyalnak szakértő vendégekkel. A műsor célja, hogy Budapest sajátos karakterét és fejlődési irányait érthető, közérthető módon mutassa be hallgatóinak, miközben a műsorvezető és vendégei személyes nézőpontokat is megosztanak a város múltjáról, jelenéről és jövőjéről.

Az adás vendége Zoboki Gábor, Kossuth- és Ybl-díjas építész volt, a ZDA-Zoboki Építésziroda vezetője, aki Budapest jövőképéről, városszerkezeti arányairól és az emberléptékű fejlődés fontosságáról beszélt. A beszélgetés során hangsúlyozta, hogy a város értéke nem a magasságban, hanem a történeti rétegek együttélésében, a kulturális folytonosságban és az élhető közterek minőségében rejlik. Zoboki Gábor gondolatai szerint Budapest jövője azon múlik, hogyan képes megőrizni egyedi karakterét, miközben nyitott marad a kortárs építészeti és kulturális megoldásokra.

Zoboki Gábor a Rádió Bézs Budapest című műsorában beszél a főváros fejlődéséről, építészeti karakteréről és arról a vízióról, amely mentén Budapest további átalakulását elképzeli.

🎧 Az adás itt hallgatható vissza:
https://www.radiobezs.hu/…/Arch%C3…/2025/1114_1100.mp3

Richter Gedeon’s New Headquarters by ZDA — a funkcionalitás, fenntarthatóság és innováció új mércéje

Az Archilovers projektoldal részletesen ismerteti a Richter Gedeon új, 17 400 m²-es központi irodaházát, amely a ZDA tervezésében készült el Budapesten. A bemutató kiemeli, hogy az épület nem csupán magas szakmai igényeket kielégítő munkakörnyezetet biztosít több mint 400 fő számára, hanem funkcionalitás, fenntarthatóság és innovatív design hármasát is megvalósítja egy egységes, inspiráló építészeti koncepcióban. A központi elv a human-centered design, amely a terek kialakításában és a közösségi funkciókban is tetten érhető, a nagyméretű központi atriumtól a zöld tetőkerti felületekig. Archilovers

Fotó: Dömölky Dániel

További részletek az Archilovers oldalán, ide kattintva olvashatók.

Nemzetközi figyelem a Magyar Pavilonon az Oszakai Világkiállításon

A Metropolis Japan nemzetközi kulturális és városi életmódmagazin részletes cikkben mutatja be a 2025-ös Oszakai Világkiállításon (EXPO 2025) megvalósuló Magyar Pavilont, amelynek vezető tervezője a Kossuth- és Ybl-díjas Zoboki Gábor, a ZDA-Zoboki Építésziroda alapítója és csapata. Az írás Budapesttől és a Kárpát-medencétől távol, japán kontextusban értelmezi a pavilont, kiemelve annak különleges, nyugalmat sugárzó karakterét az expó látványos, intenzív építészeti környezetében.

A cikk hangsúlyozza, hogy a Magyar Pavilon koncepciója nem vizuális túlzásokra, hanem érzéki és atmoszférikus élményre épül: az erdő motívuma, a természetes anyaghasználat és a térszervezés egy olyan „belső tájat” hoz létre, amely lelassulásra és elmélyülésre hívja a látogatót. A Metropolis Japan külön figyelmet szentel annak, hogy az épület miként közvetíti a magyar kultúra esszenciáját zene, ritmus és térélmény segítségével, szöveges magyarázatok nélkül is befogadható módon.

Az írás kitér arra is, hogy a pavilon tudatosan kerül minden direkt nemzeti szimbólumot, helyette a magyar kulturális identitás mélyebb rétegeit – a természettel való kapcsolatot, a zenei hagyományokat és az építészet spirituális dimenzióját – emeli ki. A japán közönség számára különösen értelmezhetőnek tartja ezt a megközelítést, amely párbeszédet teremt a magyar és a japán kultúra természetfelfogása és esztétikai érzékenysége között.

A Metropolis Japan cikke a Magyar Pavilont az EXPO 2025 egyik csendes, mégis erőteljes jelenlétű építészeti alkotásaként mutatja be, amely nem látványosságként, hanem élményként kíván emlékezetessé válni, és amely hitelesen képviseli a kortárs magyar építészet nemzetközi gondolkodását.

További részletek a Metropolis Japan oldalán, ide kattintva olvashatók.

Fotó: Palkó György_Expo 2025 Magyarország

„Messze, messze – és mégis oly közelMegjelent az Octogon Expo 2025 – Osaka különszáma„Messze, messze – és mégis oly közel

Generációkon átívelő ihlettörténet a 2025-ös oszakai világkiállítás Magyar Pavilonjáról.

A Octogon különszáma átfogó képet ad az Oszakai Világkiállítás magyar részvételéről, különös tekintettel a ZDA–Zoboki Építésziroda által tervezett Magyar Pavilonra. A mellékletben olvasható elemzések, látványtervek és háttéranyagok részletesen ismertetik a pavilon építészeti koncepcióját, funkcionális elrendezését és kulturális üzenetét. A kiadvány a világkiállítás építészeti trendjeit és a magyar építészeti válaszok karakterét is bemutatja, így értékes olvasmány mind szakmai közönség, mind a szélesebb érdeklődő olvasóközönség számára.

📖Az Octogon különszámának megtekintéséhez kattintson ide.

Szerző: Szira Péter

Fotó: Palkó György

Ki kell találni a jövő Budapestjét

Budapestnek nincs építészeti stratégiája, még mindig a Podmaniczky által kialakított várost használjuk, amely azért egész jól működik – állítja a Müpa, a Nemzeti Táncszínház, a Karmelita kolostor, valamint az Operaház felújítását tervező Zoboki Gábor. Falusi Mártonnak arról is beszél, helyesli-e a Budai Vár átépítését. Megtudhatjuk, hogy megérte-e a sok munkát a magyar pavilon az Oszakai Világkiállításon, vajon szükség van-e Budapesten toronyházra, valamint smart technológia helyett miért engedélyezzen inkább nyitható ablakokat a hatóság az irodaházakban. Fény derül arra is, milyen alapelveket tart szem előtt az a hosszú távú, átfogó városfejlesztési terv, amelyet a Kossuth-díjas építész éppen most készít elő.

Felelős szerkesztő: Falusi Márton

Szerkesztő: Szász Boglárka

Facebook:   / magyarmuveszetfolyoirat  

Spotify: https://open.spotify.com/show/6tviRO7…

Hungary at Expo 2025 – a természet, kultúra és harmónia találkozása a BIG SEE szemével

A BIG SEE cikke részletesen ismerteti a 2025-ös oszakai világkiállítás magyar pavilonját, amelyet a ZDA–Zoboki Építésziroda tervezett. A pavilon koncepciójának középpontjában a természettel való együttélés, a magyar kulturális örökség és a kortárs építészeti gondolkodás összekapcsolása áll.
A látogatói útvonal egy erdőszerű környezeten vezet keresztül egy ikonikus, szalmaboglyát idéző tetőszerkezettel fedett központi térbe, ahol egy immerszív előadótér ad helyet a magyar népzenei és kulturális programoknak. A pavilon emellett közösségi, gasztronómiai és szakmai találkozók helyszíneként is működik, hangsúlyozva Magyarország nyitottságát és kulturális sokszínűségét a nemzetközi közönség felé.

Fotó: Palkó Gyögy

További részletek a BIG SEE oldalán, ide kattintva olvashatók.

A Richter Center elnyerte a BIG SEE Architecture Award 2025 díjat

A BIG SEE Architecture Award 2025 zsűrije a Richter Center projektjét választotta a díjazottak közé, kiemelve a ZDA–Zoboki Építésziroda tervezésében megvalósult épület korszerű építészeti megfogalmazását, fenntarthatóságát és téralkotó minőségét. A rangos délkelet-európai építészeti elismerés azokat a projektek értékeli, amelyek magas szinten ötvözik a funkciót, a formát és az innovációt; a Richter Center ebben a kontextusban különösen erős nemzetközi megítélést kapott.

Fotó: Dömölky Dániel

További részletek a BIG SEE oldalán, ide kattintva olvashatók.

Megnyílt a Magyar Pavilon az Oszakai Világkiállításon

2025. április 13-án ünnepélyes keretek között megnyílt a Magyar Pavilon az Expo 2025 Oszakai Világkiállításon, amelynek építészeti koncepcióját a ZDA–Zoboki Építésziroda tervezte. A pavilon a magyar kreativitás, kulturális örökség és kortárs építészeti gondolkodás összhangját képviseli a nemzetközi közönség előtt.

A Magyar Pavilont 2025. április 13-án Oszakában Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter nyitotta meg ünnepélyes keretek között. Az épület az elsők között kapta meg a létesítési engedélyeket, és a világkiállítás egyik leggyorsabban megvalósult pavilonjaként készült el.
A pavilon építészeti megjelenését a homlokzaton elhelyezett több mint 35 000 egyedileg rögzített textillamella határozza meg, míg belső tereiben egy immerszív népzenei élményt középpontba állító kiállítási tér, valamint közösségi és reprezentációs funkciók kaptak helyet. A koncepció célja, hogy a látogatók egy érzéki, belső utazáson keresztül ismerhessék meg a magyar kultúra természeti és zenei gyökereit.
A hat hónapon át nyitva tartó világkiállításon a szervezők több mint 28 millió látogatót várnak, így a Magyar Pavilon kiemelt szerepet tölt be Magyarország nemzetközi megjelenésében, turisztikai és kulturális pozicionálásában.

A hat hónapon át nyitva tartó világkiállításon a szervezők több mint 28 millió látogatóra számítanak, így a Magyar Pavilon kiemelt szerepet tölt be Magyarország nemzetközi bemutatkozásában, turisztikai vonzerejének erősítésében és kulturális értékeinek közvetítésében.