Zoboki Gábor: A Müpa tervezésében a szakmám és a szenvedélyem találkozott

Immár húsz éve, hogy a Müpa a hazai kulturális élet egyik legjelentősebb helyszínévé vált, nagy sztárok csodálkoztak el, milyen pompás akusztikai környezetben lehet itt muzsikálni, a közönség pedig a legváltozatosabb programokra is szívesen ellátogat. Zoboki Gábor építész felidézte a kezdeteket, emellett arról is mesélt, milyen ajándékot kapott Valerie Soltitól, miért „demokratikus” a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, és miért van üvegből az előcsarnokból a mélygarázsba vezető lift.

Sokszor elhangzott, hogy a Müpa épületére kiírt pályázatban eredetileg múzeum szerepelt, a koncertterem csak egy későbbi tervváltozatban jelent meg. Hogyan, milyen fázisokon keresztül alakult ki az a koncepció, amely később megvalósult?

A Müpa egyértelműen szerencsés csillagzat alatt született meg, mert amikor a TriGránit megvette ezeket a telkeket a Duna-parton, egy vegyes, kereskedelmi célú komplexumban gondolkodtak. A Nemzeti Színház megépülésével jött létre egy egészségesebb koncepció, ugyanis közintézményeket befogadó alvárosközpont esetében megússzuk annak „alvó-városrész” jellegét. Eddigre a Ludwig Múzeum jelentős kortárs magyar gyűjteményre tett szert, ám a korszak alkotásai szétszórva helyezkedtek el, párhuzamosan gyűjtött a Magyar Nemzeti Galéria, a Szépművészeti Múzeum és a Kiscelli Múzeum is. Emellett Rockenbauer Zoltánnak, az akkori kultuszminiszternek az volt az elképzelése, hogy az 1945 előtti időszakból nagy mennyiségű modern anyag lappang még – ezt azóta a műtárgykereskedelem be is bizonyította. Mivel a kérdéses időszaknak nem volt megfelelő platformja, létrejött a Modern Magyar Művészeti Múzeum (MMMM) ötlete, amire kiírtak egy építészeti tervpályázatot. Mi körbejártuk a múzeum témáját, és egy virtuóz megoldással nyerhettük meg a lehetőséget a tervezésre. Ennek a koncepciónak azonban még semmi köze nem volt a Müpa későbbi építészeti programjához.

Közben felmerült, hogy azt a nagy hangversenytermet, ami száz éve hiányzott Budapest zenei életéből, az Erkel Színházból lehetne létrehozni. Ott azonban a nézőtérnek legyező alakja van, így soha nem lett volna igazán alkalmas erre a célra – „népoperának” viszont tökéletes. Mi is fölkaroltuk egy új terem építésének ötletét, és elkezdtünk tervváltozatokat készíteni. Időközben kiderült, hogy a Hagyományok Házának is itt lenne a helye, nyitás előtt mégis a Budai Vigadóban maradtak – így szerencsére létrejöhetett a Fesztivál Színház befogadó intézménye. A város alakuló kulturális életének hatására egy olyan összművészeti központ programja alakult ki, ami a világban csak kevés helyen van: Párizsban a Pompidou vagy Washingtonban a Kennedy Center ilyen. Egyesítjük a képzőművészetet, a klasszikus zenét és a többi zenei irányzatot, a jazzt, a világzenét, a szórakoztató műfajokat, az újcirkuszon át a gyerekprogramokig. Ahogy alakult az épület karaktere, folyamatosan formálódott a ház is, szinte hetente jöttek az újabb és újabb ötletek. A Müpa nem úgy jött létre, mint például a Párizsi Filharmónia, amelyet egy százhúsz fős bizottság öt éven át tervezett, hanem egy a különböző művészeti ágakra fogékony építészcsapat próbálta minél jobban követni a vágyakat. De szerencsére a sokirányú elképzelések másfél év alatt nyugvópontra jutottak.

Azt szoktam mondani, hogy jól kitalálni a Müpát kevésbé volt nehéz, mint elérni, hogy egyáltalán legyen.

Kétségtelen, hogy ezt a folyamatot tartom szakmai létem legfontosabb megnyilvánulásának mind a mai napig.

Az ilyesmi általában nem a politikusok fejéből pattan ki – a katalizátorok inkább művészek, tudósok vagy építészek… Hihetetlen számomra a mai napig, hogy 2001-ben az ország vezetői teljes mellszélességgel álltak az ötlet mögé.

Nem szabad természetesen kihagyni Demján Sándor (a TriGránit Zrt. elnöke – a szerk.) szerepét sem, akinek elég jó szociális érzéke volt ahhoz, hogy olyan dolgokra is fogékony legyen, amelyekben kevésbé volt járatos. Valahogy megérezte, hogy annyi bevásárlóközpont, irodaház és lakóépület után a Müpa teszi fel a koronát az életművére. Ő is megfoghatatlan jelenség volt. Épp szerkezetkész volt az épület, amikor apám szívinfarktusban meghalt. Demján az elsők között volt, aki felhívott. Nem azért, mert aggódott, hanem csak egyszerűen azt akarta mondani, hogy bár apám nem érte meg ennek a háznak az elkészültét, de higgyem el, hogy ezt pont az ő emlékére meg fogjuk csinálni.

A teljes cikk megtekintéséhez kattintson ide.

Szerző: Kondor Kata

America ByDesign

Az America ByDesign új részében Magyar Állami Operaház helyreállításának rendkívüli története kerül bemutatásra, melyet a ZDA-Zoboki Építésziroda valósított meg. A ZDA- Zoboki Építésziroda a korszerű Archicad szoftver segítségével modellezte az épület minden apró részletét, hogy megőrizze és kiemelje az Operaház történelmi értékeit és építészeti szépségét.

Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy az America ByDesign stábja Magyarországra látogatott, hogy megismerje ezt a különleges projektet, és a nemzetközi közönség számára is bemutassa az Operaház újjászületését. Az epizódban betekintést nyerhetünk abba a gondos és precíz munkába, amelyet a ZDA csapata végzett a műemlékvédelem és az innováció harmonikus ötvözésével, megőrizve az épület eredeti karakterét, ugyanakkor modern funkciókkal gazdagítva azt.

Ha Önök is kíváncsiak, hogyan valósította meg a Zoboki Építésziroda ezt a nagyszabású helyreállítást, mindenképp érdemes megnézni az epizódot!

A teljes epizódott ide kattintva éri el.

Enyhe katarzis

A műsor házigazdája Szatmári Róbert, vendége pedig Zoboki Gábor Kossuth- és Ybl-díjas építész.

Az enyhe katarzis adásának vendége Zoboki Gábor Kossuth- és Ybl-díjas építész.

📐 Müpa: épület, templom vagy hangszer?

📐 hangzás és akusztika;

📐 építészet és spiritualitás: egyensúly az esztétika és a fizika között;

📐 mi a különbség a zene és az építészet mint művészeti ág között?

📐 miért beszélnek sokat az építészek?

📐 mi lesz a klasszikus zene és az opera jövője?

📐 Budapesti Wagner Napok: a létrejött és megtestesült álom;

📐 a zenemű, amivel emberi mivoltunkat ünnepeljük

lemaradtál? visszahallgatnád? 🎧

A legjobb magyar kulturális épületnek választották a Magyar Állami Operaházat

Nívódíjat nyert a ZDA – Zoboki Építésziroda által tervezett Magyar Állami Operaház, amelyet ezúttal a XXV. FIABCI Hungary Magyar Ingatlanfejlesztési Nívódíj Pályázaton ítélt a legjobb magyar kulturális épületnek a nemzetközi és hazai szakemberekből álló zsűri. A projekt elnyerte a kulturális, valamint az örökségvédelmi kategória I. és a pályázók szavazata alapján

Művelődés, illetve az Örökségvédelem kategóriák I. díját a Magyar Állami Operaház korszerűsítése (CÉH Tervező, Beruházó és Fejlesztő Zrt. és ZDA-Zoboki Építésziroda Kft. együttesen) nyerte el, amelyet tervezőként a ZDA-Zoboki Építésziroda jegyez. Az Operaház felújításának műemlékes szempontjairól cikk az Építészfórumon. 

A FIABCI a világ legnagyobb ingatlanszakmai egyesületének hazai képviselete minden évben megrendezi a Magyar Ingatlanfejlesztési Nívódíj Pályázatát, amely az ország legsikeresebb ingatlanfejlesztéseit ismeri el. Idén a FIABCI Hungary a XXV., jubileumi alkalmából kifolyólag maguk a pályázók is szavazhattak az elmúlt 25 év FIABCI díjazott épületei közül kedvenc projektükre, ahol is a Richter Gedeon Kémiai Kútató- és Irodaépülete ismételten első helyezéssel díjazták a több, mint száz induló projektből.

Továbbá kihirdetésre került többek közt a BKIK különdíja is, melyet a 2022-ben átadott, szintén ZDA- Zoboki Építésziroda által tervezett, Pillar Irodaház kapott meg.

A díjazás főbb szempontjai között szerepel az ingatlanfejlesztés koncepciója és eredménye, az építészeti- és városépítészeti minőség, a kivitelezés színvonala, valamint a megvalósítás időtartama. Emellett értékelik az értékesítés és bérbeadás hatékonyságát, a környezetvédelmi szempontokat, és az ingatlanfejlesztés társadalmi hasznát is.

Ezúton is köszönjük a sikeres együttműködést megbízóinknak, kollégáinknak, szakági tervezőinknek, és minden résztvevőnek!

A teljes leírás ide kattintva olvasható.

Opera fotó: Hlinka Zsolt

Pillar fotó: Dömölky Dániel

Richter fotó:

„Józan visszafogottság, tervezettség, intelligens megoldások, szép design – röviden ezekkel a szavakkal jellemeztük az épülő központi irodaházat”

„Józan visszafogottság, tervezettség, intelligens megoldások, szép design – röviden ezekkel a szavakkal jellemeztük az épülő központi irodaházat”

Az 1901-ben alapított Richter Gedeon Nyrt. nemcsak egy a hazai gyógyszergyárak sorában, hanem – tizenkétezernél is több alkalmazottjával és 800 milliárd forintnál is magasabb árbevételével – az egyik legfontosabb magyar vállalat. Nem csoda, hogy korábbi vezetője szerepelt már címlapunkon, új székházuk terveit pedig már akkor bemutattuk, amikor még csak a rajzasztalon léteztek.

„Nincs itthon szebb cégtörténet, mint ez” – így teremt Richter Gedeon öröksége várost a városban

A Gyömrői út kőbányai vége jellegzetes táj. A sort egy-egy szerelvényüzlet és parkoló indítja, majd megindul a gyógyszergyári épületek hosszú sora: kék-fehér színű, alumíniumborítással fedett újabb gyárépületek és klinkertéglával épült régebbi házak követik egymást az út mindkét oldalán, kanyargó csövek, konténerekbe telepített fiatal fasor fémjelzik a sajátos miliőt.

Az egyik kereszteződésnél egy gyaloghíd ível át az út fölött, a magasban összekötve a két oldal épületeit. Az ember hosszasan halad a nyílegyenes úton úgy, hogy mindkét oldalon a gyár területe veszi körül, egy kisebb város a városban, aminek tarka összképét a minimalista RG logó rendezi össze valamiképp. Ez a kör alakú logó ott van a gyaloghídon, és ott van minden irodán és gyárépületen, ameddig a szem ellát.

Ez a tájkép a vállalat múltja, míg az út jobb szélén feltűnik a 2007-ben, szintén a ZDA-Zoboki Építésziroda tervezésében elkészült Kémiai Kutató- és Irodaépület (röviden KKI) – szimbolikusan ez az épület testesíti meg a cég jelenét.

A teljes cikk ide kattintva olvasható.

A cikket írta: Bagi László/ Forbes

Fotó: Sebestyén László

Generálkivitelező – szerkezetépítés: EB HUNGARY INVEST Kft.

A jövő irodája

Ezúttal a Richter Gedeon Nyrt. új székházának tervezésébe avattuk be a Hír Tv stábját. Bemutattuk hogyan terveznek meg az építészek egy különleges elemekből álló, sokféle egyedi műszaki megoldást felvonultató hullámzó homlokzatú, izgalmas geometriájú házat.

„Magyarország legnagyobb gyógyszergyára új központot épít, amibe a Radar stábja is bepillantást kapott. Mutatjuk, milyen szempontok szerint tervezik ma a jövő irodáit és hogyan lesz a megálmodott tervekből anyagba öntött valóság”

Munkatársaink, Csiszér András, Oláh Éva és Besey Judit betekintést nyújtanak a nézőknek, hogy milyen technológia segíti az építészeket a modellezés során, mi mozgatja a tervezők gondolkodását, és hogyan lesz a tervezőasztalon megálmodott fluid formákból anyagba öntött valóság. A Richter Gedeon Nyrt. HR Igazgatója, Erdei Katalin beszél arról , hogy melyek egy modern irodatér fő szempontjai, hogyan segíti ez az innovációt és a munkatársak közötti szinergiát.

A cikk folytatása és a videó megtalálható itt.

Hova lettek a Maria Callasok? Avagy, van-e jövője az operának?

Hova lettek a Maria Callasok? A 20. század elejéig, a filmművészet megjelenéséig az opera műfaja volt az előadóművészet csúcsa, az operaénekesek voltak a legnagyobb sztárok a világon. Ha valaki Caruso idejében ezt a pályát választotta, meg volt a lehetősége, hogy világsztárrá váljon. A film azonban letaszította a trónról az operát, a Hollywood-i filmsztárok pedig az énekeseket szorították ki. 

De van-e jövője, és mi a jövőképe az operaműfajnak ma, amikor a „komolyzene” elnevezés is ijesztően hangzik a fiataloknak? Mik a nemzetközi trendek az operajátszásban? Megmaradnak a tradicionális formák, vagy ki kell belőle lépni? Milyen megoldások vannak arra, hogy az opera ne egy olyan dinoszaurusz legyen, amelyik kihal?

Ezekről a kérdésekről beszélgetett Zoboki Gábor építész a Kossuth Rádió Az Este című műsorának házigazdájaként Hábetler András operaénekessel, orvossal. A műsorban többek között szó esett arról, hogy:

  • a műfaj halálra van ítélve, ha a sznob, pénzes elit, a kiválasztottak játékszere lesz,
  • megvan minden az operában, amitől ez a tömegek műfaja lehet. Ott van benne a zene, a képzőművészet, a színház , de a sportra jellemző emberfeletti teljesítmény is – hiszen egy-egy kimagasló énekes teljesítményt látva ezrek őrjöngenek a nézőtéren,
  • miért segít, ha a fészekből kihozzák a műfajt; miként vonzzák be a fiatal közönséget a minőségi, de mégis szórakoztató élményt nyújtó programsorozattal, az opera stand-upokkal,
  • az Andrássy úti Ybl-palota Európa legszebb operaháza, a legfinomabb, legintimebb, leghumánusabb tere az opera műfajnak – de hogyan lehet bevonzani a közönséget?
  • katarzis nélkül nincs értelme a színháznak: a színház az énekesek energiáján keresztül születik meg, a művész nem érzi jól magát abban a színházban, ahol egy kellék szerepét osztják rá az effektek és a látvány mellett,
  • Hábetler András szerint élete egyik legjobb döntése volt, hogy majd ötven évesen háziorvosnak állt. A katarzist nap mint nap megéli a gyógyító segítő munkában. „Nagy dolog eljátszani egy Papagenot, vagy egy Figarot, de amikor valakinek a szemébe nézel, és tudsz neki segíteni, annál nincs nagyobb szereped”.

A teljes műsor az alábbi linkre kattintva hallgatható vissza. https://mediaklikk.hu/radio-lejatszo-kossuth/?date=2023-01-30_19-05-00&enddate=2023-01-30_19-37-15&ch=mr1

Portré fotó: Kotchy Gábor

Opera fotó: Hlinka Zsolt

A modern várostervezés nem a díszburkolatról és szökőkutakról szól

Számos meghökkentő állítást tesz Zoboki Gábor az Indexnek adott interjújában. Nem ért egyet a Ligetbe helyezett múzeumi negyed koncepciójával, azt mondja, az Operaház – az eredeti határidőhöz képest – hároméves csúszással átadott rekonstrukciójára nem volt elég idő, kritikusan nézi a várbeli újjáépítéseket, az általa tervezett Müpa pedig kifejezi egy ébredő nemzet kulturális identitását. A 2023. január 24-én 60 éves építész nem csupán saját pályájáról beszélt szabadon és kissé távlatosabban, hanem a minket körülvevő építészeti környezetről is, és azt is elárulja, pályázik-e az Opera főigazgatói címére.

Zoboki Gábor építész az Indexnek arról is beszélt, hogy

  • minden vágya egyszer Beethoven-szimfóniát vezényelni a Müpában;
  • miért érkeznek koncepció nélkül a szupermarketek, lakónegyedek és felhőkarcolók;
  • miért nem jó döntés a Ligetbe tett múzeumi negyed;
  • miért vágott erkélyt a Miniszterelnökségnek otthont adó Karmelita kolostorra;
  • vége van-e a sztárépítészek korszakának;
  • miért érdekes, hogy a Müpa élén álló Káel Csaba is építőmérnökből lett filmrendező;
  • és hogy miért megy Afrikába nemzeti történeti múzeumot tervezni.

Budán vagyunk az új irodájában, pedig amikor még az Andrássy úton voltak, szeretett átsétálni az Operába…

Fele úton voltam a Zeneakadémia és az Operaház között, hogy este, mikor megfáradtam a rajzolásban, átmehessek egy kis zenei felüdülésre. De a Svábhegyen születtem, itt nőttem föl, a Normafánál barátkoztam össze a természettel, még az „ősi” Trial faléceken kezdtem síelni. Mesebeli világ volt. Ide tértem most haza egy 1898-ban épült zugligeti villába. Az új menedékhelyemen végre csöndesebben tudok alkotni, könyvet írni. Az építészet egyik legfontosabb párja mégiscsak a táj és a kert: koros fák, virágok, mókus, aranysakál, madárcsicsergés… Megérkeztünk.

Gyerekkorában innen, a Svábhegyről járt át az Operába?

Soha nem felejtem el, amikor kitört a román forradalom, a Szentivánéji álom premierje volt: délután még a Normafánál síeltem, hétre pedig bementem az Operába. Seregi Laci bácsi zokogva jött ki, mert tudta, hogy most a függöny egy szabad Európára megy föl, és a közönség állva őrjöngött. A normafai síelésem és az operai könnybe lábadásom között félóra telt el. Mondjon még egy ilyen várost!

A teljes interjú az Indexen olvasható: https://index.hu/kultur/2023/01/24/zoboki-gabor-60-eves-mupa-karmelita-var-liget-opera-palyazat-interju/

Fotó: Németh Kata / Index

Fotó: Kaszás Tamás / Index

Döntőben az Operaház

Az Építészfórum által alapított Média Építészeti Díja tizennyolc éve mutatja be a kortárs magyar építészet legkiemelkedőbb és legizgalmasabb munkáit. A nemzetközi szaktekintélyekből álló előzsűri idén több mint 160 alkotás közül választotta ki a legjobbakat.

Szavazni november 6-án éjfélig az Építészfórum oldalán lehet a fent bemutatott tíz épületre. Lássuk az épület kategória tíz közönségdíjra esélyes jelöltjét!

Amikor 1884-ben hivatalosan is megnyitott a Magyar Királyi Operaház, a tömeg tüntetést szervezett és betört az épületbe, hogy lássa Lotz Károly A zene apoteózisa című falfestményét. Ilyen veszély manapság talán nem fenyeget, de sok operarajongó már türelmetlenül várta, hogy az épület idén tavasszal újra megnyissa nehéz fakapuit. Aki járt azóta az épületben, megállapíthatta, hogy megérte várni – írja a Forbes.

A lap idézi Zoboki Gáborral készített interjúját: „Az  ami döbbenetes lesz véleményem szerint, hogy elképesztően bátor az épület színezése. Mindennek az eredeti színét adtuk vissza, úgy sétálsz benne, mintha már jártál volna itt, de mégis valami egészen más. A terek sokkal kompaktabbak, kontúrosabbak, mert azzal, hogy a felületek tisztábbak, közelebb kerültek hozzád, és ezzel sokkal intimebb térsorban érzed magad. Nyilvánvalóan ez összefügg azzal, hogy sokkal világosabbak a terek, és sokkal jobb világítást is kapnak. Ami a legfontosabb, hogy a falkutatások során valami egészen vadállati színekre bukkantunk. Ezt tényleg nem várjuk el az eklektikától”.

Szavazni az alábbi linken lehet a következők szerint.

https://epiteszforum.hu/szavazas/med-2022-kozonsegdij?email

1. Email cím megadása, küldés gomb megnyomása

2. A postafiókba kapott megerősítő linkre kattintva lehet elkezdeni a szavazást..

3. A szavazás során minden közönségdíjra jelölt épületre szavazni kell, 1-10-ig terjedő skálán. 

1956 – Forradalom Zoboki Gábor szemével

Noha édesapjával keveset beszélt az 1956-os történésekről, a családban élénk emlékek maradtak az október 27-i nagy tiszakécskei lövöldözésről, amely után 17 halott és száznál is több sebesült maradt a város főterén. „A nagynéném a következő héten lévő esküvőjét azért halasztották el, mert hét repeszt kapott.” – meséli Zoboki, akinek az forradalomhoz való kötődését mégsem elsősorban ez, hanem egy néhány éve előkerült napló alakította.

„Nekem az ’56-ot Csics Gyula bácsi hozta be az életembe. Édesanyám unokatestvére, Csics Gyula, 12 évesen az egyik barátjával, a Blaha Lujza tér melletti utcában lakva, naplót írtak. Kieselbach Tamás ezt a naplót több mint tíz évvel ezelőtt kiadta. Ha ezt a könyvet valaki kinyitja, beleláthat, hogy egy 12 éves gyerek hogy élte meg a forradalmat. Egy gyerek nyilvánvalóan nem látja az összefüggéseket, de a hétköznapi életét, meg az ő gondolatait olvashatjuk benne. Percek alatt kellett felnőtté válniuk. A naplóban keverednek a rádióban hallott és a röpcédulákon olvasott információk azzal, hogy most anya talált egy kacsát, amit gyorsan feldolgozunk és megettük, mert most hetekig nem lesz mit enni. Csics Gyula naplójából azt érzékeled, hogy 12 évesen is felfogta, hogy ilyen típusú irodalom nem nagyon keletkezik”.  

A teljes adás itt hallgatható meg 15:24:40-től itt.

Képet készítette: Cseke Csilla MTI/MTVA