Felépült egy ház a világ másik felén, komoly üzenetet rejtettek el benne

Vasárnap, azaz 2025. április 13-án nyílik meg az Oszakai Világkiállítás, benne a ZDA-Zoboki Építésziroda által tervezett magyar pavilonnal, amely a zeneiségre, a magyar tájra, valamint a magyar és a japán kultúra párhuzamára épít. A koncepcióról az Index kulturális rovatának podcastjában két alkotó, Zoboki Gábor építész, a munkaközösség vezetője és Csiszér András, az építésziroda design igazgatója beszélt.

A ZDA-Zoboki Építésziroda egy második körös, hat építésziroda számára kiírt tervpályázaton nyerte el az Oszakai Világkiállítás magyar pavilonjának tervezését, és már ekkor érezték, hogy 

komoly szellemi üzenetet tudnak a házban elrejteni.

A magyar népzenének azt az ősi változatát viszik Japánba, amelyben a legkönnyebben lehet még megtalálni a két nép közötti kapcsolatot: ezt jeleníti meg a magyar pavilon központi eleme, a Zengő Dóm.

„Az egész kiállítás szíve egy zenei tér, és azt az »egészen nem korszerű« ötletet találtuk ki, hogy 10-12 percenként indul egy csoport, amely több stáción keresztül jut el a Zengő Dómig: nem materiálisan, hanem spirituálisan próbáljuk a látogatókat megfogni” – mondta az arútluK adásában Zoboki Gábor.

Mező, erdő, boglya

Váltásokban 21 énekesnő fog élőben énekelni, „ez a mai világkiállítások technológiai rendjében vagy uniformizáltságában egészen rendkívüli ötlet”. Az építész elmondása szerint a magyar pavilonnak egészen más lelkisége van, nem alkalmazkodik a kortárs „kaszinóváros karakterhez”, kizoomol a pixelerdőből.

Nagyon sok népdal természeti képpel kezdődik, ezért mi három ilyen természeti képből indultunk ki: az egyik a mező, az egész út innen indul. A második természeti kép az erdő, ez az oldalsó épület, amelynek zsindelyszerű homlokzata van, a harmadik pedig a boglya, az ember megérkezése a természetbe, amikor még értőn műveli a tájat. Ez a legutolsó stáció a Zengő Dóm

– magyarázta Csiszér András, aki elmesélte azt is, hogyan működnek az „erdő” külső borításaként felrakott, a szél járásával folyamatosan mozgásban lévő, zsindelyt idéző textillamellák.

Ez az épület valóban egy belső utazásra invitál. Nem könyvet vagy bögrét fogsz hazavinni, hanem egy élményt, ami a szívedre hat. […] Most a kinetikus építészet véleményem szerint az, ami semminél jobban nem tudja kifejezni ezeket az érzelmeket. Kicsit olyan, mint egy impresszionista kép. Nem is biztos, hogy értenem kell a lombokat, hanem csak megmozgat valami ősi dolgot

– mondta Zoboki Gábor.

A teljes cikk megtekintéséhez kattintson ide.

Stáb: Sümegi Noémi, Neuzer Imre, Gerencsér Tamás, Borsoviczky Gabriella Gizella

A teljes podcast itt hallgatható me.

„Generációkon, kontinenseken átívelő ihlettörténet az oszakai magyar pavilon.”

A kárpát-medencei településképre nagyon jellemző, úgynevezett fésűs beépítési mód a japán népi építészetben is fellelhető forma, erre és a két nép között még jó néhány, eddig hiányosan feltárt kapcsolódásra épít Zoboki Gábor vezető tervezőnek és alkotótársainak pavilon-koncepciója. Az erdő, a mező és a föld művelésének keserűen fáradságos, ugyanakkor bámulatosan színes és titokzatos folyamatairól a népdalok árulnak el a legtöbbet. Születés, halál, szerelem, tragédia, öröm és bánat… mind-mind benne foglaltatnak ebben a mélységesen mély értelmű, az évezredes tapasztalatok átadását szolgáló kommunikációban. Olyan információsodor ez, amelyet generációk százai írtak a sorsukkal, és – tetszik, nem tetszik – még akkor is összeköt, ha tudomást sem veszünk róla. A tervezési folyamatról a Zoboki Építésziroda design-igazgatóját, Csiszér Andrást, valamint az alapító-tulajdonost, a ZDA vezető tervezőjét, Zoboki Gábort kérdeztük.

Csiszér András.: Az általunk megismert kreatív koncepció a közös hagyományokra építve kívánta megtalálni a kapcsolatot. Ebben már körvonalazódott a „szüzsé” népzenekultúrákat átívelő univerzalitására is. Mi ezekre az alapokra építve indultunk el a tervpályázaton. Miután elnyertük a munkát, a kreatív csapattal együtt alakítottuk, tökéletesítettük tovább az alapkoncepciót. És ahogy az nálunk megszokott és természetes, az iroda nem csupán az építészeti koncepciót illetően vett részt a tervezés folyamatában. Hatékony, inspiráló közös munka volt.

Zoboki Gábor.: Kezdettől fogva vallom, hogy az alapötlet egy nagyon intuitív pillanatban jöhetett létre. Az elképzelés, hogy a magyarok egy népdalt adjanak ajándékba, ne valami kütyüt vagy hűtőmágnest, Vági Bence fejéből pattant ki. Ez a Kodály-módszer a mindennapokban. Erre épült rá végül egy nagyon kiváló vizuális és grafikai koncepció. Amikor először olvastam Bartók 1931-es tanulmányát a népdalról, akkor értettem meg, hogy a szerző nem a népdalokról, hanem a turáni nyelvek adta kulturális összefüggésekről ír. Elég megnézni az urál-altaji nyelvcsalád, vagy az összehasonlító nyelvészet által már kevésbé támogatott, de ismertebb nevén turáninak hívott nyelvcsalád térképét, és azt látjuk, hogy azon tökéletesen összeér a két nemzet. Bartók ebben a tanulmányában egyértelműen a népek testvériségét hangsúlyozza. Azt állítja, hogy a nyelv, a népviselet, a tánckultúra, a beépítési mód és a népzene mind-mind egy hálóba fogja össze az emberiséget. Mintha nem csupán kozmológiai, hanem kulturális értelemben is megtörtént volna egy ősrobbanás, és az egyetemes emberi kultúra ennek a következtében jött, jöhetett létre. Bartók itt a „Mítosz hatalmáról” beszélt. A ’30-as években bejárja Törökországot. Nem csak azért, hogy török népzenét kutasson, hanem azért is – mondja Zoboki Gábor –, hogy megértse ezt a hatalmas, gyönyörű mítoszkultúrát vagy mítoszkupolát, amely ráborul az emberiségre. Lehetséges lenne, hogy akármerre megy gyűjteni, tulajdonképpen mindenütt hasonlót fog találni? Más-más nyelven, de lényegében ugyanazok lennének az alapmítoszaink?

Mi alapvetően ezt hoztuk: ezt a ”Mítoszkupolát”. Egy racionális házat akartunk tervezni, de figyelnünk kellett a Ház efemer jellegére is – megértettük, hogy a épület inkább a tartalom és az ötlet térbeli leképeződése. Az építészeket ugyanis ritkán vonják be a koncepció létrehozásába. Esetünkben egy nagyon jól összerakott, egymást – építészt, koreográfust, grafikust, turisztikai szakértőt – inspiráló koncepció, amihez azért kellett fél év.

Octogon.: A magyar pavilon formailag a Kárpát-medencei falvak többségére jellemző ún. fésűs elrendezésű utcaképével mutat rokonságot, ahogy az épületek telepítése is a tradicionális paraszti lakó- és gazdasági épületek elhelyezkedését idézi meg. Előzetesen is volt tudomásuk arról a különös egyezésről, hogy ez a telepítésmód egy az egyben leírja a japán népi építészet faluképét is?

ZG: Fekete Ferenc építész kollégánk talált rá a japán települések elrendezésének sajátosságára, és mindannyiunkat megdöbbentett, hogy itt is van egy kapocs a két nép kultúrája között. Innentől kezdve azonban már a telek formája sem volt probléma, mert egy pillanat alatt kialakult a „ház – tiszta udvar” koncepciója a virágos előkerttel. Ritkán adódik egy építész életében ilyen „könnyű alkotás”, mert valahogy a telek és az ötlet hamar egymásra találtak, így rekordidő alatt tudtuk megtervezni a Házat. Gyakori hasonlatom Mozart. Mintha nála azt hallanád, hogy együltő helyében írta a Don Giovannit, a Figarót. Mintha csak lekottázná, ami már a fejében kész van. Egy építész nem így dolgozik. Mi iterációban vagyunk, kettőt előre, egyet hátra. És az első lépést nagyon nehéz jól eltalálni, hogy utána jól jöjjön ki a táncrend.

CsA.: Kezdetben mi is egy tömör beépítésben gondolkodtunk, beleértve ebbe a dómot is, de amikor a pályázatot beadtuk, addigra már ez a szabadon álló beépítés jelent meg az építészeti koncepcióban. Itt igazán fontos megjegyezni, hogy a kiállítók többsége dobozokat tett le a telkekre. Azt hiszem, nagy különbség, hogy mi alapvetően nem pavilont építettünk, hanem nyitott-zárt terekkel operáló látványosságot…

ZG.: …ami reményeink szerint bűvkörébe vonja a látogatót.

O.: Bonyolult az alaprajzi elrendezés, de szó se róla, a rajzok alapján is látványos az épületcsoport. Vegyük végig, milyen fő egységekből áll a magyar pavilon és melyek a lényeges specifikációik.

CsA: A ház látványában is becsábít, kíváncsivá tesz. A koncepció egy olyan útvonalra épül, aminek megvan a sajátos dinamikája, csalogat befelé. Az állomások – a mező, az éjszakai erdő, a bolyongó, az installációk stb. – felkészítenek a katarzisra, ami a dómban, a stilizált tisztáson, a csillagos ég alatt megpihenve következhet be. Utána pedig az élmények leülepedésére, elraktározódására, a lecsillapodásra is hagy időt. Persze a látogatók azért nyilván tudni fogják, hogy odabent mi fogadja őket, hiszen a közösségi média világában ez nem marad titok, de azért mégsem olyan egyszerű ez a dolog. Mert hiába tudom, hogy mi fog történni velem a hullámvasút legmeredekebb szakaszán, míg oda jutok, egy rafinált és jól felépített dramaturgia szisztematikusan előidézi a látogatóban a megtervezett katarzist. Atmoszféra kell, sűrű és csábító, hogy a látogatók valódi érzelmi kapcsolatot tudjanak kialakítani a házzal, a terekkel, a programmal. A végén pedig a zenével, minden érzelmek esszenciájával, alfájával és ómegájával találkozik, ráadásul olyan tálalásban, amilyet csak a magasművészet tud nyújtani.

A teljes cikk megtekintéséhez kattintson ide.

Szerző: Szira Péter

Fotó: Palkó György

Fotó: Octogon/ Vegel Dániel

„Tartózkodj azoktól az emberektől, akiknek nincs szenvedélye!” – Zoboki Gábor, a Müpa megálmodója az Origónak

Az építészek a világon mindenütt „eltapsolják” a GDP egynegyedét középületekre, lakó- és irodaházakra, szállodákra, autópályára és vasútra. Tehát minden, ami épület, amivel a városokban és falvakban találkozunk, egy maréknyi ember szellemi tartalékain és képességein múlik. Hogyan kellene formálni – nemzeti-történelmi értékeinket megőrizve, azokat továbbfejlesztve – az ország arculatát? Hogyan segítheti a hamarosan induló Budapest 2050 program a főváros arculatának fejlesztését? Melyik a kedvenc „gyermeke”? Mely szellemi nagyságoktól és milyen muzsikákból meríti kreativitását? Zoboki Gábor, Kossuth- és Ybl Miklós-díjas építész, a ZDA Zoboki Építésziroda alapító-vezetője válaszolt az Origónak.

Sok munkával teli, zaklatott időszak van ön mögött. Hogy van?

– Sűrűn. Szerintem az építészek mindig is az éjt nappallá tevő típusok voltak. Sok minden foglalkoztat, az építészet teljes embert kíván. Bár ez az időszak nem kedvez nekünk, szerencsére sok mérnöknek adhatok most újra munkát. Másrészt az én koromban lehetőségem van egy polihisztor életét élni – az építészek későn érnek. És rengetegen megtalálnak karitatív feladatokkal is.

Amikor a budapesti iCon szakmai konferencián kapott egy hosszú kérdést a kerekasztal-beszélgetés moderátorától, azt felelte: értem a kérdést, de nem arra fogok válaszolni. Ön ilyen vagabund ember?

– Dehogyis! Csak az éppen feldobott témán akartam „túlesni”. Unalmas már ez a „mini-dubajozás”, nem kéne ennyit rugózni rajta. Politikailag bonyolult, és az érdekkörök annyira összetettek, hogy nem érdemes túlgondolni. Egy dologra viszont jól rámutat – ez Budapest esetében egy állatorvosi ló –, ha egy külföldi befektető Budapestre jön, nem tudjuk neki kirakni „a terítéket” az asztalra. Budapestnek nincs fejlesztési koncepciója, stratégiája, ahogy az országnak sincs. Improvizálás zajlik. Biztonságot csak akkor tudunk nyújtani a gazdasági, a tudományos és művészeti életben érdekelteknek, ha hosszú távon is gondolkodunk. Lázár János építészeti miniszter nagyon jó döntést hozott, amikor 2014-ben, unszolásomra, elkérte az építésügyet a Belügyminisztériumtól. A szakmai szervezetek kivétel nélkül sürgették ezt a jelentős kormányzati változást. Szerencsére elő tudtam rántani az akkorra már elhunyt Makovecz Imre Antall József néhai miniszterelnökünknek írt levelét az „Építés” nemzetgazdasági jelentőségéről, ugyanis ez minden ország jövőképének az alapja. Az építészek és mérnökök mindenütt a világon „eltapsolják” a GDP 25 százalékát középületekre, lakó- és irodaházakra, infrastruktúrára, autópályára és vasútra. Tehát minden, ami magas- vagy mélyépítés, az ennek az elhanyagolható számú mérnöknek a képességén múlik. Megbecsülendőek vagyunk.

 Magyarországon az építész szakma elindult egy úton, de még mindig nem került a helyére.”

Az építészek általában alkalmazkodóak, hiszen alkalmazott művészetet űznek. Ugyanakkor a tevékenységük meghatározó minden ember számára. Amikor valaki belép egy kórházba, iskolába vagy egy koncertterembe, számtalan építésszel kerül spirituális kapcsolatba. Churchill azt mondja: „Mi alakítjuk az épületeinket, utána viszont ők formálnak bennünket”. 

Az én szakmám humán műveltségből és a mérnöktudományokban való jártasságból áll össze. Úgy is fogalmazhatnék, az építészetet elsősorban a kultúrába való ágyazottsága jellemzi.

A teljes cikk megtekintéséhez kattintson ide.

Szerző: Simon István

Fotó: Origo/ Polyák Attila

Zoboki Gábor: A Müpa tervezésében a szakmám és a szenvedélyem találkozott

Immár húsz éve, hogy a Müpa a hazai kulturális élet egyik legjelentősebb helyszínévé vált, nagy sztárok csodálkoztak el, milyen pompás akusztikai környezetben lehet itt muzsikálni, a közönség pedig a legváltozatosabb programokra is szívesen ellátogat. Zoboki Gábor építész felidézte a kezdeteket, emellett arról is mesélt, milyen ajándékot kapott Valerie Soltitól, miért „demokratikus” a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, és miért van üvegből az előcsarnokból a mélygarázsba vezető lift.

Sokszor elhangzott, hogy a Müpa épületére kiírt pályázatban eredetileg múzeum szerepelt, a koncertterem csak egy későbbi tervváltozatban jelent meg. Hogyan, milyen fázisokon keresztül alakult ki az a koncepció, amely később megvalósult?

A Müpa egyértelműen szerencsés csillagzat alatt született meg, mert amikor a TriGránit megvette ezeket a telkeket a Duna-parton, egy vegyes, kereskedelmi célú komplexumban gondolkodtak. A Nemzeti Színház megépülésével jött létre egy egészségesebb koncepció, ugyanis közintézményeket befogadó alvárosközpont esetében megússzuk annak „alvó-városrész” jellegét. Eddigre a Ludwig Múzeum jelentős kortárs magyar gyűjteményre tett szert, ám a korszak alkotásai szétszórva helyezkedtek el, párhuzamosan gyűjtött a Magyar Nemzeti Galéria, a Szépművészeti Múzeum és a Kiscelli Múzeum is. Emellett Rockenbauer Zoltánnak, az akkori kultuszminiszternek az volt az elképzelése, hogy az 1945 előtti időszakból nagy mennyiségű modern anyag lappang még – ezt azóta a műtárgykereskedelem be is bizonyította. Mivel a kérdéses időszaknak nem volt megfelelő platformja, létrejött a Modern Magyar Művészeti Múzeum (MMMM) ötlete, amire kiírtak egy építészeti tervpályázatot. Mi körbejártuk a múzeum témáját, és egy virtuóz megoldással nyerhettük meg a lehetőséget a tervezésre. Ennek a koncepciónak azonban még semmi köze nem volt a Müpa későbbi építészeti programjához.

Közben felmerült, hogy azt a nagy hangversenytermet, ami száz éve hiányzott Budapest zenei életéből, az Erkel Színházból lehetne létrehozni. Ott azonban a nézőtérnek legyező alakja van, így soha nem lett volna igazán alkalmas erre a célra – „népoperának” viszont tökéletes. Mi is fölkaroltuk egy új terem építésének ötletét, és elkezdtünk tervváltozatokat készíteni. Időközben kiderült, hogy a Hagyományok Házának is itt lenne a helye, nyitás előtt mégis a Budai Vigadóban maradtak – így szerencsére létrejöhetett a Fesztivál Színház befogadó intézménye. A város alakuló kulturális életének hatására egy olyan összművészeti központ programja alakult ki, ami a világban csak kevés helyen van: Párizsban a Pompidou vagy Washingtonban a Kennedy Center ilyen. Egyesítjük a képzőművészetet, a klasszikus zenét és a többi zenei irányzatot, a jazzt, a világzenét, a szórakoztató műfajokat, az újcirkuszon át a gyerekprogramokig. Ahogy alakult az épület karaktere, folyamatosan formálódott a ház is, szinte hetente jöttek az újabb és újabb ötletek. A Müpa nem úgy jött létre, mint például a Párizsi Filharmónia, amelyet egy százhúsz fős bizottság öt éven át tervezett, hanem egy a különböző művészeti ágakra fogékony építészcsapat próbálta minél jobban követni a vágyakat. De szerencsére a sokirányú elképzelések másfél év alatt nyugvópontra jutottak.

Azt szoktam mondani, hogy jól kitalálni a Müpát kevésbé volt nehéz, mint elérni, hogy egyáltalán legyen.

Kétségtelen, hogy ezt a folyamatot tartom szakmai létem legfontosabb megnyilvánulásának mind a mai napig.

Az ilyesmi általában nem a politikusok fejéből pattan ki – a katalizátorok inkább művészek, tudósok vagy építészek… Hihetetlen számomra a mai napig, hogy 2001-ben az ország vezetői teljes mellszélességgel álltak az ötlet mögé.

Nem szabad természetesen kihagyni Demján Sándor (a TriGránit Zrt. elnöke – a szerk.) szerepét sem, akinek elég jó szociális érzéke volt ahhoz, hogy olyan dolgokra is fogékony legyen, amelyekben kevésbé volt járatos. Valahogy megérezte, hogy annyi bevásárlóközpont, irodaház és lakóépület után a Müpa teszi fel a koronát az életművére. Ő is megfoghatatlan jelenség volt. Épp szerkezetkész volt az épület, amikor apám szívinfarktusban meghalt. Demján az elsők között volt, aki felhívott. Nem azért, mert aggódott, hanem csak egyszerűen azt akarta mondani, hogy bár apám nem érte meg ennek a háznak az elkészültét, de higgyem el, hogy ezt pont az ő emlékére meg fogjuk csinálni.

A teljes cikk megtekintéséhez kattintson ide.

Szerző: Kondor Kata

America ByDesign

Az America ByDesign új részében Magyar Állami Operaház helyreállításának rendkívüli története kerül bemutatásra, melyet a ZDA-Zoboki Építésziroda valósított meg. A ZDA- Zoboki Építésziroda a korszerű Archicad szoftver segítségével modellezte az épület minden apró részletét, hogy megőrizze és kiemelje az Operaház történelmi értékeit és építészeti szépségét.

Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy az America ByDesign stábja Magyarországra látogatott, hogy megismerje ezt a különleges projektet, és a nemzetközi közönség számára is bemutassa az Operaház újjászületését. Az epizódban betekintést nyerhetünk abba a gondos és precíz munkába, amelyet a ZDA csapata végzett a műemlékvédelem és az innováció harmonikus ötvözésével, megőrizve az épület eredeti karakterét, ugyanakkor modern funkciókkal gazdagítva azt.

Ha Önök is kíváncsiak, hogyan valósította meg a Zoboki Építésziroda ezt a nagyszabású helyreállítást, mindenképp érdemes megnézni az epizódot!

A teljes epizódott ide kattintva éri el.

Enyhe katarzis

A műsor házigazdája Szatmári Róbert, vendége pedig Zoboki Gábor Kossuth- és Ybl-díjas építész.

Az enyhe katarzis adásának vendége Zoboki Gábor Kossuth- és Ybl-díjas építész.

📐 Müpa: épület, templom vagy hangszer?

📐 hangzás és akusztika;

📐 építészet és spiritualitás: egyensúly az esztétika és a fizika között;

📐 mi a különbség a zene és az építészet mint művészeti ág között?

📐 miért beszélnek sokat az építészek?

📐 mi lesz a klasszikus zene és az opera jövője?

📐 Budapesti Wagner Napok: a létrejött és megtestesült álom;

📐 a zenemű, amivel emberi mivoltunkat ünnepeljük

lemaradtál? visszahallgatnád? 🎧

A legjobb magyar kulturális épületnek választották a Magyar Állami Operaházat

Nívódíjat nyert a ZDA – Zoboki Építésziroda által tervezett Magyar Állami Operaház, amelyet ezúttal a XXV. FIABCI Hungary Magyar Ingatlanfejlesztési Nívódíj Pályázaton ítélt a legjobb magyar kulturális épületnek a nemzetközi és hazai szakemberekből álló zsűri. A projekt elnyerte a kulturális, valamint az örökségvédelmi kategória I. és a pályázók szavazata alapján

Művelődés, illetve az Örökségvédelem kategóriák I. díját a Magyar Állami Operaház korszerűsítése (CÉH Tervező, Beruházó és Fejlesztő Zrt. és ZDA-Zoboki Építésziroda Kft. együttesen) nyerte el, amelyet tervezőként a ZDA-Zoboki Építésziroda jegyez. Az Operaház felújításának műemlékes szempontjairól cikk az Építészfórumon. 

A FIABCI a világ legnagyobb ingatlanszakmai egyesületének hazai képviselete minden évben megrendezi a Magyar Ingatlanfejlesztési Nívódíj Pályázatát, amely az ország legsikeresebb ingatlanfejlesztéseit ismeri el. Idén a FIABCI Hungary a XXV., jubileumi alkalmából kifolyólag maguk a pályázók is szavazhattak az elmúlt 25 év FIABCI díjazott épületei közül kedvenc projektükre, ahol is a Richter Gedeon Kémiai Kútató- és Irodaépülete ismételten első helyezéssel díjazták a több, mint száz induló projektből.

Továbbá kihirdetésre került többek közt a BKIK különdíja is, melyet a 2022-ben átadott, szintén ZDA- Zoboki Építésziroda által tervezett, Pillar Irodaház kapott meg.

A díjazás főbb szempontjai között szerepel az ingatlanfejlesztés koncepciója és eredménye, az építészeti- és városépítészeti minőség, a kivitelezés színvonala, valamint a megvalósítás időtartama. Emellett értékelik az értékesítés és bérbeadás hatékonyságát, a környezetvédelmi szempontokat, és az ingatlanfejlesztés társadalmi hasznát is.

Ezúton is köszönjük a sikeres együttműködést megbízóinknak, kollégáinknak, szakági tervezőinknek, és minden résztvevőnek!

A teljes leírás ide kattintva olvasható.

Opera fotó: Hlinka Zsolt

Pillar fotó: Dömölky Dániel

Richter fotó:

„Józan visszafogottság, tervezettség, intelligens megoldások, szép design – röviden ezekkel a szavakkal jellemeztük az épülő központi irodaházat”

„Józan visszafogottság, tervezettség, intelligens megoldások, szép design – röviden ezekkel a szavakkal jellemeztük az épülő központi irodaházat”

Az 1901-ben alapított Richter Gedeon Nyrt. nemcsak egy a hazai gyógyszergyárak sorában, hanem – tizenkétezernél is több alkalmazottjával és 800 milliárd forintnál is magasabb árbevételével – az egyik legfontosabb magyar vállalat. Nem csoda, hogy korábbi vezetője szerepelt már címlapunkon, új székházuk terveit pedig már akkor bemutattuk, amikor még csak a rajzasztalon léteztek.

„Nincs itthon szebb cégtörténet, mint ez” – így teremt Richter Gedeon öröksége várost a városban

A Gyömrői út kőbányai vége jellegzetes táj. A sort egy-egy szerelvényüzlet és parkoló indítja, majd megindul a gyógyszergyári épületek hosszú sora: kék-fehér színű, alumíniumborítással fedett újabb gyárépületek és klinkertéglával épült régebbi házak követik egymást az út mindkét oldalán, kanyargó csövek, konténerekbe telepített fiatal fasor fémjelzik a sajátos miliőt.

Az egyik kereszteződésnél egy gyaloghíd ível át az út fölött, a magasban összekötve a két oldal épületeit. Az ember hosszasan halad a nyílegyenes úton úgy, hogy mindkét oldalon a gyár területe veszi körül, egy kisebb város a városban, aminek tarka összképét a minimalista RG logó rendezi össze valamiképp. Ez a kör alakú logó ott van a gyaloghídon, és ott van minden irodán és gyárépületen, ameddig a szem ellát.

Ez a tájkép a vállalat múltja, míg az út jobb szélén feltűnik a 2007-ben, szintén a ZDA-Zoboki Építésziroda tervezésében elkészült Kémiai Kutató- és Irodaépület (röviden KKI) – szimbolikusan ez az épület testesíti meg a cég jelenét.

A teljes cikk ide kattintva olvasható.

A cikket írta: Bagi László/ Forbes

Fotó: Sebestyén László

Generálkivitelező – szerkezetépítés: EB HUNGARY INVEST Kft.

A jövő irodája

Ezúttal a Richter Gedeon Nyrt. új székházának tervezésébe avattuk be a Hír Tv stábját. Bemutattuk hogyan terveznek meg az építészek egy különleges elemekből álló, sokféle egyedi műszaki megoldást felvonultató hullámzó homlokzatú, izgalmas geometriájú házat.

„Magyarország legnagyobb gyógyszergyára új központot épít, amibe a Radar stábja is bepillantást kapott. Mutatjuk, milyen szempontok szerint tervezik ma a jövő irodáit és hogyan lesz a megálmodott tervekből anyagba öntött valóság”

Munkatársaink, Csiszér András, Oláh Éva és Besey Judit betekintést nyújtanak a nézőknek, hogy milyen technológia segíti az építészeket a modellezés során, mi mozgatja a tervezők gondolkodását, és hogyan lesz a tervezőasztalon megálmodott fluid formákból anyagba öntött valóság. A Richter Gedeon Nyrt. HR Igazgatója, Erdei Katalin beszél arról , hogy melyek egy modern irodatér fő szempontjai, hogyan segíti ez az innovációt és a munkatársak közötti szinergiát.

A cikk folytatása és a videó megtalálható itt.

Hova lettek a Maria Callasok? Avagy, van-e jövője az operának?

Hova lettek a Maria Callasok? A 20. század elejéig, a filmművészet megjelenéséig az opera műfaja volt az előadóművészet csúcsa, az operaénekesek voltak a legnagyobb sztárok a világon. Ha valaki Caruso idejében ezt a pályát választotta, meg volt a lehetősége, hogy világsztárrá váljon. A film azonban letaszította a trónról az operát, a Hollywood-i filmsztárok pedig az énekeseket szorították ki. 

De van-e jövője, és mi a jövőképe az operaműfajnak ma, amikor a „komolyzene” elnevezés is ijesztően hangzik a fiataloknak? Mik a nemzetközi trendek az operajátszásban? Megmaradnak a tradicionális formák, vagy ki kell belőle lépni? Milyen megoldások vannak arra, hogy az opera ne egy olyan dinoszaurusz legyen, amelyik kihal?

Ezekről a kérdésekről beszélgetett Zoboki Gábor építész a Kossuth Rádió Az Este című műsorának házigazdájaként Hábetler András operaénekessel, orvossal. A műsorban többek között szó esett arról, hogy:

  • a műfaj halálra van ítélve, ha a sznob, pénzes elit, a kiválasztottak játékszere lesz,
  • megvan minden az operában, amitől ez a tömegek műfaja lehet. Ott van benne a zene, a képzőművészet, a színház , de a sportra jellemző emberfeletti teljesítmény is – hiszen egy-egy kimagasló énekes teljesítményt látva ezrek őrjöngenek a nézőtéren,
  • miért segít, ha a fészekből kihozzák a műfajt; miként vonzzák be a fiatal közönséget a minőségi, de mégis szórakoztató élményt nyújtó programsorozattal, az opera stand-upokkal,
  • az Andrássy úti Ybl-palota Európa legszebb operaháza, a legfinomabb, legintimebb, leghumánusabb tere az opera műfajnak – de hogyan lehet bevonzani a közönséget?
  • katarzis nélkül nincs értelme a színháznak: a színház az énekesek energiáján keresztül születik meg, a művész nem érzi jól magát abban a színházban, ahol egy kellék szerepét osztják rá az effektek és a látvány mellett,
  • Hábetler András szerint élete egyik legjobb döntése volt, hogy majd ötven évesen háziorvosnak állt. A katarzist nap mint nap megéli a gyógyító segítő munkában. „Nagy dolog eljátszani egy Papagenot, vagy egy Figarot, de amikor valakinek a szemébe nézel, és tudsz neki segíteni, annál nincs nagyobb szereped”.

A teljes műsor az alábbi linkre kattintva hallgatható vissza. https://mediaklikk.hu/radio-lejatszo-kossuth/?date=2023-01-30_19-05-00&enddate=2023-01-30_19-37-15&ch=mr1

Portré fotó: Kotchy Gábor

Opera fotó: Hlinka Zsolt