Azért kell megúszni a toronyházakat, mert ezt már annyi város elveszítette

Még negyvenéves sem volt, amikor nekiállhatott a Müpa megvalósításának. Azóta tervezett egy hatalmas kulturális központot a kínai Sencsenben, természetbe simuló irodaházat Budapest határában és több, nagy visszhangot kapott urbanisztikai koncepció is fűződik a nevéhez. Zoboki Gábor építésszel, a ZDA-Zoboki Építésziroda alapítójával a mestereiről, operáról, Ybl Miklós örökségéről és Budapestről beszélgettünk. Az interjú első részét a magazin friss, májusi számában közöltük.

Mit gondolsz, új gyalogos híd kell Budapestre, vagy tegyük sétálóvá a Lánchidat?

Szerintem gyalogos hidat a belvárosban nem kell építeni, ebben az örökség pártján vagyok. Nem kell a zseniálisan létrejött hidak rendszerébe egy újabbat implantálni, egyedül a Margit-sziget áttörését javasolnám, ha fognánk magunkat és a Dózsa György út tengelyét átvezetnénk. Huszonméter széles zöld mezőket vezetnék át a Duna fölött.

Beszéljünk még egy másik hídtervedről! Albertfalva és Csepel közé egy hétszintes lakóhidat terveztél. Ezt teljesen komolyan gondoltad, vagy csak vitát akarták generálni vele? 

Na, az érdekes kérdés. Az én irodám ars poeticájába nem vágnak bele az utópista tervek. De minél jobban öregszem, annál inkább rájövök, hogy az ilyen elvi terveknek nem az a jelentősége, hogy megépüljön, hanem hogy kirobbantson egy olyan beszélgetést, ami nem gyakorlat a helyi urbanisták között. A hétemeletes lakóhídnak akkora sikere volt Kínában, hogy esélyt látok a megépülésére. Addig nem lehet jó építészetet csinálni ebben a városban, amíg ezeket a nagyon szabad párbeszédeket és reáliáktól mentes, finom ötleteket nem dobáljuk föl.

Ezek közé tartozik a Vigadó és a Gellért-hegy közé tervezett libegő is?

Pontosan. Ennek a megvalósíthatóságától ott rettentek meg, amikor a magasházak miatt az UNESCO visszajött Budapestre. A műemlékesek berezeltek, hogy ez a kötélpár a Belgrád rakpart és a Citadella között – mert ennyit látnánk a Duna fölött, meg 15 percenként egy süteményes dobozt –, megzavarja a világörökségi szent panorámát. Ugyanakkor MOL-tornyokat építünk. Arról ne is beszéljünk, hogy hány világörökségi területen, Dubrovniktól Barcelonáig, vagy Koblenzben a Duna fölött ott lebeg a libegő. Egy másik Zoboki Gábor azt mondja, az is egy koncepció, hogy nem engedjük be ezeket a 20. századi technológiai újításokat a városképbe – de akkor a toronyházakat és a kortárs épületeket is ki kellene zárni a fegyvertárunkból.

De épülnek. Ránézünk a makettra és van egy gyönyörű geomorfológiai együttállás, a dombos Buda és a sík Pest találkozása. Ezentúl tornyokkal megbolondítva.

Ennek a városnak azért kell megúszni a toronyházakat, mert ezt már annyi város elveszítette.

Nézd meg a bécsi Donaucityt vagy a Montparnasse-t, amit már a párizsiak is le akarnak bontani, olyan bántó helyen van. Mi, hála Istennek megúsztuk az elmúlt ötven évet enélkül. Erre jön egy természet energiaforrásait kiaknázó olajcég.

Miyen székházat épít ma egy modern vállalat? 

Mi ma a szexi? A legméltóbb irodai kultúrát az alacsony építésű és zöldbe ágyazott együttesek képviselik az Alpokon túl. Négy-öt emeletes irodaházak, hatalmas parkban, belső udvarokkal, pávákkal, gránátalmafákkal. Az irodistáknak adunk így egy olyan életteret, ahol a természet és a munkavégzés találkozik. Erre csodás példa a Graphisoft óbudai kezdeményezése, vagy a Telenor törökbálinti székháza is a 180 talajszondával. Utóbbi nem azért, mert én terveztem, hanem azért, mert a vállalat így gondolkozott. Ők ki akartak menni a tájba, pavilonokba.

Ha az építészet nem veszi tudomásul, hogy nem tudsz mindig nagyobbat meg többet csinálni, akkor byebye természet. Meg kell keresni az egyensúlyt az ember és az élettere között. Ezt az elvet a magasházak nem képviselik. Magyarán Budapest közigazgatási határain belül nem kell magasházat építeni és nagyon sajnálom, hogy lesz ilyen. 

Ha elszállhatnál, hol nyúlnál hozzá a városhoz?

Budapest egy városias főváros és egy vidékies külváros szimbiózisából áll. A kettő között egy barnaövezet és egy zöld zóna fekszik. A Budapest-modellemről látod, hogy meg tudsz húzni egy hatalmas, gyönyörű zöld gyűrűt a Sashegytől a Lágymányosi hídon keresztül, a Népligeten át egészen a magyar Père-Lachaise-ig, a Fiumei úti temetőig. Majd jön az Istvánmező a stadionokkal, Városliget, Margit-sziget. Egy fantasztikus, biciklivel bejárható egybefüggő zöldfelület lehet, ha ezeket össze tudnánk foltozni. Adott egy elképesztő tiszta képlet. Azt gondolom, hogy a város szerkezetében minimális változásokat kell csak csinálni, semmi mást, mint amit a Millennium idejében lerajzoltak.

De vannak dolgok, amelyek nem akarnak megoldódni. Ilyen például a Nyugati tér, ami lehetne a budapesti Time Square, ha azt a szerencsétlen felüljárót lebontanánk. Vagy ott a Károly körút a Városházánál, amit egyszerűen, mai-barokk metodikával be kell csak fejezni és kialakulna végre egy Városháza tér, amit az első Erzsébet-híd építésekor elveszítettünk. Imádok beszélni a Városligetbe vezető tengelyekről, hiszen az eredeti a Városliget fasor volt, erről levette a súlyt az Andrássy út, de ott a Podmaniczky utca mint a Time Square-t az állatkerttel összekötő „Rambla”.

Utóbbi három nem is lenne annyira drága.

Mindig azt szoktam mondani, hogy közterületet építeni nem drága. A ház sokkal drágább, és az átlagembert sokkal jobban érdekli a köztér. Óriási eredményeket lehetne ezzel politikailag is elérni. Budapesten a közterek nagyvonalúsága adja a városnak azt az élményét, ami miatt szeretsz itt élni.

De van a makroszint és a mikroszint. Itt az Andrássy út, ami nagyon szépen ki van találva és csodás épületek szegélyezik. És mégis, ha a madárperspektívából lemész az utca szintjére, egy ép kandeláber, egy ép pad nincs, és nem a tiszta az első szó, ami az ember eszébe jut. Ez nem luxusútvonal.

Hát luxusnak nem nevezném. Én itt dolgozom a valamikori Japán Kávéház fölött húsz éve, itt a folklór elég gazdag. 

Véleményed szerint szükség van ikonikus új épületekre?

Persze. Minden korszak le szokta rakni, nekünk harminc év alatt nem sikerült, mondjuk ki. Pedig megkóstolták világsztárok is ezt a várost.

Lehet ilyen épület a Magyar Zene Háza?

Szerintem csodás terv. De ahogy alakul, egyre több kérdés merül fel bennem. Hogyan lehet majd egy üvegteremben zenélni? A Műegyetem elsőéves hallgatóinak is el tudom magyarázni, hogy lehetetlen. És miért jön be a hangszer és a művész a közönség háta mögül? Egyelőre bele vagyunk szeretve egy marketingkampányba. Szóval nem ez az.

A Városliget egésze lehet ilyen új szimbólum?

A múzeumi gyűjtemények világát mielőbb rendbe kell tenni – ehhez szerintem is kortárs csodákat kell építeni. Kérdés, ki megy majd be egy hatalmas park közepébe a Lilaruhás nőért télvíz idején vagy kánikulában? Erre eddig nem ismerek példákat – érdekes és drága kísérlet. Tény, hogy Amszterdam, Bécs, Berlin, San Francisco az egyetlen városi térből, a turisták számára is azonnal érzékelhető múzeumi negyedeket hozott létre, de parkba helyezett múzeumi negyedekre Európában nincs példa. De mondom mindezt úgy, hogy egyébként Városliget-párti vagyok, tuti visszaparkosítanám az egészet a Dózsa György úti térfalig.

De akkor mit kellene építeni?

Ez hosszú. De kérdezem:

mivel csinál blockbustert ma egy világváros?

Múzeummal. Vagy kreativitással, Koppenhágában például most adták át a sípályaként is használható, zöldtetős hulladékégetőt, a High Line, New York legmenőbb, galériás hipszternegyede pedig egy régóta használaton kívüli magasvasútvonal mentén jött létre.

Nagyon fontos példa. Párizs is megcsinálta. Miért házakban gondolkozunk? Ennek a városnak nem sztárépítészekre van szüksége, hanem a közterületekkel kellene a sztár szakembereket megtalálni. Velük azt a fineszt, amit ezt a várost tud, igazán meg tudnánk kapni.

De ugyanez igaz a rakpartokra is.

Miközben a felső rakpartokra raktuk a tömegközlekedést, a várost elvágtuk a Dunától. Rendkívül fontos telkeken funkciójában és építészeti kialakításában méltatlan épületek állnak – múzeumok, egyetemek és könyvtárak helyett.

Mi van az alsó rakparttal? Tényleg át kell adni a gyalogosoknak? Dehogy kell átadni, meghal a város közlekedése. Nem az alsó rakparton van az élet, az a néhány párzó fiatal majd megoldja máshol. A felső rakpart életét kell segíteni, a folyói kifuttatni és átadni a teraszoknak és a szemlélődőknek.

Hol tart most a magyar építészet nemzetközi szinten?

Ha kívülről nézed, zéró. Másik oldalról viszont azt tudom mondani, nem jártam külföldön egyetemre, a Kodály-módszer szerint nőttem fel, kórusban énekeltem, néptáncoltam, kimentem Kínába és megbízást kaptam egy 100 ezer négyzetméteres kulturális központra. A mai napig, ha Sencsenben járok, a polgármester ad nekem egy ebédet. Egy 20 milliós világváros vezetőjéről van szó. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy az a képzés, amit itthon egy magyar építész kap, azzal bárhol a világon lehet kufárkodni. Hogy ezt pont a magyar építéskultúra vezetői és politikusok nem ismerik föl, az egy hiba. Most már szerte a világon a legnagyobb sztárirodákban magyar képzettségű építészek virtuózan élnek. Jean Nouvelnél, Herzognál, a BIG-nél vannak fiatalok, természetesen tehetségesek is.

Az irodádról még nem sok szó esett. Kikkel dolgozol?

Mellettem ül 50 ember, az alvállalkozókkal és kivitelezőkkel együtt körülbelül 1000–1200 ember munkáját irányítom szellemileg. Az Opera felújítása az egyik, talán a legjelentősebb feladat, de egy ilyen irodában, mint az enyém, fut 12–15 munka egyszerre. Nem azt mondom, hogy ebbe bele kell halni, tandemben vagyunk, mint Kaszparov, rakodjuk a figurákat. Az elmúlt három évben úgy 150 milliárd forintnyi kivitelezést terveztünk.

Természetesen bizonyos feladatokat csak a világ legjobb szakértőivel érdemes végiggondolni, ezért akusztikában, színháztechnológiában vagy „smart” épülettechnikában valóban a világ legjobbjaival vagyunk körülvéve.

Miért mindig kelet felé mentetek? Nem akartál máshol is tervezni?

Én nem azért mentem, mert marhára akartam Kínába menni. Ők jöttek mindig ide. Amikor megcsinálsz egy Müpát, egy nagyon szűk klubba kerülsz bele. Aki kétezer fős zengőteret épített Európában és még él – legfeljebb húsz ilyen építész van ma. Személyesen jöttek el hozzám Oroszországból, Sepsiszentgyörgyről, Kínából. Sose felejtem el, amikor egy 20 milliós halászfalu negyven fős pártbiztossága előtt ültem 2008-ban – a Müpa megnyitása után három évvel –, még a közös nyelv megtalálása is nehézséget jelentett.  Azt kérték a tárgyalás szünetében, hogy

a csokornyakkendőt le tudnám-e venni, mert túl elegáns. Jó, akkor leveszem! Két óra múlva megkaptam életem legnagyobb megbízását.

És hol tart az építészet nálunk? Mi az építész szerepe?

Az építész az egyik legősibb szakma, polihisztorok kell legyünk a mai napig és ez így volt az építészettörténet bármelyik korában. Talán a legfontosabb a pszichológiai érzék, hiszen úgy kell eladd a terveidet egy lakóház esetében, hogy elköltöd esetleg a család többszörös vagyonát egy épületen. Innentől érdektelen, hogy színes készletet használok-e vagy komputeres rajzokkal támadok.

Kulcskérdés, hogy egy építész hogyan szerez nagyobb megbízásokat. Az építészettörténet apróbetűs sorai közt elképesztő és időnként igen etikátlan sztorikat olvasni. És akkor még arról még nem is beszéltünk, hogy hogyan csinálod meg, a megoldásaidat hogyan fogadtatod el a határidők és költségvetések fogságában. Az idő teljesen máshogy működik, mint a művészet egyéb ágaiban. Egy Müpát öt évig tervezel, oda-vissza százszor megrágsz minden problémát, rengeteg konzultációt és tanulmányt építesz be a terveidbe és lehet, hogy több száz évig ott fog állni – ez nagyon durva!

Én azt állítom, hogy olyan társadalomban élünk, ahol pont az építészek emancipációja nem zajlott le a rendszerváltás után. A beruházások előkészítésével van a legnagyobb baj. Van egy tűrhető építőiparunk, a Müpán is látszott, hogy nem esett szét 15 év alatt, az Operát is meg fogjuk tudni építeni, megvannak azok a szakik, akik a szobrokat, a falképeket, az eredeti gletteket meg tudják csinálni. A beruházások legnagyobb problematikája azonban az, hogy az építész kénytelen már akkor dolgozni, amikor az építészeti program még nincs tisztázva. Így a tervezés és a kivitelezés állandó változásoknak van kitéve, ami nagyon drága és időigényes. Alkat kérdése, hogy ezt ki hogyan fogja fel, de ez egyáltalán nem vicces – ez az építészeti kultúra egyik legnagyobb hiátusa. Én nem kezdek el rajzolgatni, amíg a programalkotás nincs meg.

Rajzolsz még? A napi munkádban használsz még ceruzát?

Én egyáltalán nem rajzolok számítógéppel.

Sőt, azt is meg szoktam kérni a kollégáktól, hogy azt a skiccet, amit lerakok, szkennelje be és kezdje el azon rajzolni a házat, mert én még nem tudtam ebből a manuális létből kilépni. Nekünk a skicc olyan, mint az énekesnek a beéneklés. Vagy a gyakorlás a zongoristánál. Ha mi nem rajzolunk, akkor nem beszélgetünk. Rajzolni kell, nekünk a rajz a nyelvünk. 

Az interjú egyik része a forbes.hu oldalon, bővebb változata Forbes magazin 2020. májusi számának Forbes Urban mellékletében jelent meg. 

Szerző: Bagi László, Forbes

Fotók: Orbital Strangers/Forbes 

Titkos üzenetet találtak a múltból az Operaház bádogos mesterei

Az Operaház gyönyörű tetőszerkezete városképi szempontból is fontos elem, sziluettje még a Budai Várból is jól látszik. Nem véletlen, hogy Ybl Miklós a tervezés során legalább annyit foglalkozott tető aprólékos kidolgozásával, azaz, az épület ötödik homlokzatával, mint a ház többi, ezernyi díszítőelemet rejtő homlokzati részével. A tetőfedés, a nyílászárók és a virtuóz bádogosmunkák mellett arra is fény derül az Operaláz 17. részéből, hogy milyen üzenetet találtak a múltból a ház tetején dolgozó szakemberek.

Az Operaház tetejének héjazata az épület rekonstrukciója során teljesen megújul, a virtuóz bádog és tetőfedő munkák már hónapokkal ezelőtt megkezdődtek. A munka összetettségét jól jelzi, hogy eddig több mint 25 ezer órát dolgoztak rajta – ezalatt 6500 négyzetméternyi bádoglemezt rögzítettek, amihez 600 kiló forrasztó ónt használtak fel –, de a munka még mindig nincs teljesen készen. A bádogos szakemberek a díszeket, csatornákat mind kicserélik a héjazattal együtt. Noha a korábbi lemezeket már nem lehet megmenteni, a díszek azonban annyira nagyok és bonyolultak, hogy csak részlegesen cserélik ki őket, amelyiket lehet, azt felújítják. Már a bontás is rendkívül aprólékos munkát igényelt, igyekeztek minden régi elemet a lehető legjobb állapotban megőrizni, a valósághű rekonstruálás érdekében pedig nemcsak ezeket, hanem a korabeli fotókat is használják az újragyártás során. Az új díszek az egyik legjobb német alapanyagból készülnek, és ugyanazt a minőséget képviselik majd, mint a ház 135 évvel ezelőtti átadásakor.

A felújítás során izgalmas titokra leltek a tetőfedők: a szétolvasztott díszek között megtaláltak egy levél cetlit, amelyen azoknak a bádogosoknak a neve szerepelt, akik a 80-as években dolgoztak a tető felújításán. Természetesen a jelen mesteremberei elrejtették a saját üzenetüket, az időkapszulát majd 80-90 év múlva, a tető legközelebb esedékes felújításakor találhatják meg az egyik díszben elrejtve.  

A felújítás során szintén megújul az Operaház több min 600 féle különböző nyílászárója is, amelyek közül talán a legszebbek a főhomlokzaton elhelyezett tölgyfából készült ablakok. De nemcsak ezek készültek olyan minőségű fából, amelyet 135 év sem tudott elemészteni, a kilincsek, a zsanérok, zárak, vasalatok vagy a spaletták mind különleges, egyedileg tervezett iparművészeti alkotások. Keletkezésének korában az ablak ugyanis messze nem csak bevilágítási vagy szellőztetési funkciót töltött be, hanem esztétikait is, hasonlóan a díszműbádogozáshoz vagy a szobrokhoz.

Noha az ablakokat a két világháború között is nagy számban cserélték ki, a felújítás során igyekeznek ugyanazokat az eredeti anyagokat használni a szerkezeti elemek cseréjénél. Minthogy ezek a szerkezetek műemlékvédelem alatt állnak, minden egyes nyílászárónak, amelyhez hozzányúlnak, milliméter pontosan ugyanolyannak kell lennie, mint az eredetinek. Ezért például a hőszigetelés is egészen speciális megoldást kíván. A kivitelezők egy Nyugat-Európában már bevált, kripton gázzal töltött, kétrétegű hőszigetelő üvegezést használnak.

Operaláz – Az Operaház titkai és újjászületése c. műsorról

Zoboki Gábor építész kalauzolásában az Operaház titkaiba és újjászületésébe pillanthatnak be a nézők a magyar televízió új, 2019 októberében indult építészeti magazinműsorában. Az Operaházat, Magyarország kiemelt kulturális épületét az eredeti – Ybl Miklós tervei szerint 1884-ben hátrahagyott –, korhű állapotának megfelelően állítják helyre. Az épületbe a legmodernebb színház-technológiai, akusztikai megoldásokat építik, így a felújítást követően a közönség egy nemzetközi szinten is kimagasló színvonalú, 21. századi kulturális intézményt vehet birtokba. A budapesti Operaház építészeti és kultúrtörténeti értékeit is megismerhetik az érdeklődők a havonta jelentkező sorozatból.

Húsz éve nem volt ilyen léptékű operaház-tervpályázat a világon

A budapesti Müpát és a sencseni Nanshan Kulturális Központot is tervező ZDA olyan ikonikus építészirodákkal versenyzik a továbbiakban, mint az olasz Renzo Piano Building Workshop, a francia Ateliers Jean Nouvel vagy a spanyol Santiago Calatrava. A ZDA – Zoboki Építésziroda tervét is beválogatták a Sencseni Operaház tervezésére kiírt nemzetközi pályázat legjobbjai közé. A kínai metropolisz önkormányzata még januárban hirdetett versenyeljárást Sencsen új, a tengerpartra megálmodott és a régió jelképének szánt 170 ezer négyzetméteres kulturális központjának megtervezésére, amely világviszonylatban az elmúlt évtized egyik legnagyobb kulturális beruházása lesz. A budapesti Müpát és a sencseni Nanshan Kulturális Központot is tervező ZDA olyan ikonikus építészirodákkal versenyzik a továbbiakban, mint az olasz Renzo Piano Building Workshop, a francia Ateliers Jean Nouvel vagy a spanyol Santiago Calatrava.

A beszélgetést ide kattintva hallgathatja meg.

A legjobbak közé válogatták a ZDA – Zoboki Építésziroda tervét a Sencseni Operaház nemzetközi tervpályázatán

A ZDA – Zoboki Építésziroda tervét is beválogatták a Sencseni Operaház tervezésére kiírt nemzetközi pályázat legjobbjai közé. A kínai metropolisz önkormányzata még januárban hirdetett versenyeljárást Sencsen új, a tengerpartra megálmodott és a régió jelképének szánt 170 ezer négyzetméteres kulturális központjának megtervezésére, amely világviszonylatban az elmúlt évtized egyik legnagyobb kulturális beruházása lesz. A budapesti Müpát és a sencseni Nanshan Kulturális Központot is tervező ZDA olyan ikonikus építészirodákkal versenyzik a továbbiakban, mint az olasz Renzo Piano Building Workshop, a francia Ateliers Jean Nouvel vagy a spanyol Santiago Calatrava.

Januárban hirdetett nemzetközi pályázatot a Sencseni Operaház épületének megtervezésére a 12 milliós kínai város önkormányzata. Az új kulturális komplexum a legfontosabb eleme Sencsen az „Új korszak tíz nagy kulturális létesítménye” elnevezésű nagyszabású fejlesztési tervének. A beruházás célja, hogy az operaház világszínvonalú művészeti központként és nemzetközi kulturális találkozóhelyként minőségi kultúrát és pezsgést hozzon a kínai város életébe, egyben Sencsen új kulturális szimbólumává váljon.

A versenyeljárás volumenét és színvonalát jól érzékelteti, hogy a tervpályázatra többek közt olyan ikonikus építészirodákat hívtak meg, mint az olasz Renzo Piano Building Workshop, a francia Ateliers Jean Nouvel, a spanyol Santiago Calatrava, amerikai Diller Scofidio + Renfro, vagy a New York-i székhelyű Steven Holl Architects. A meghívottak egyenként 110 ezer angol fontban, míg a nyilvános felhívás során kiválasztottak 66 ezer fontnak megfelelő részvételi díjban részesülnek. A végső győztes 330 ezer fontos – mintegy 130 millió forint – honoráriumot kap majd.

A zsűri április 3-án hirdette ki, hogy a ZDA – Zoboki Építésziroda tervét is beválogatta a legjobb – nyilvános felhívás keretében benyújtott – anyagok közé. A további 11 shortlistre került tervező között olyan nemzetközileg is elismert irodák vannak, mint a japán Kengo Kuma & Associates, a holland UN Studio, vagy a dán Bjarke Ingels Group, valamint egy másik magyar cég a Robert Gutowski Architects. A meghívott tervezőkkel együtt így összesen 20 iroda marad versenyben és vehet részt a kulturális komplexum koncepciótervezésben. Ezt követően először hatra, majd háromra szűkítik a pályázók körét, az összesen négy fordulóból álló nemzetközi versenyeljárás végeredményét a tervek szerint augusztus 14-én hirdetik ki. 

A kiválasztott tervező feladata lesz, hogy a Kínát Hong Konggal összekötő Shenzen Bay Bridge közvetlen közelében kijelölt 17,5 hektáros tengerparti területre megtervezze a Sencseni Operaházat. A kiírás szerint az épületben egy 2300 férőhelyes nagy operaterem, egy 1800 férőhelyes hangversenyterem, egy 800 fős „kisebb” operaterem, egy multifunkcionális színházterem, egy kiállításoknak és egyéb rendezvényeknek otthont adó 23 ezer négyzetméteres közszolgálati- és kulturális tér, 55 ezer négyzetméteres garázs és üzemház is helyet kap majd. De a fejlesztés és a pályázat része egy további 52 ezer négyzetméteren elterülő, kiszolgáló helyiségeket – irodák, apartmanok stb. – magában foglaló épület, valamint egy önálló 3000 négyzetméteres művészeti szalonépület (urban art parlour) is.

Kína nem bevehetetlen birodalom a magyar építészeknek, hiszen a sencseni Nanshan Kulturális Központ megtervezésével már évekkel ezelőtt megvetettük a lábunkat az országban” – mondta Zoboki Gábor. A ZDA – Zoboki Építésziroda alapító-igazgatója kiemelte, hogy már önmagában az hatalmas eredmény, hogy az iroda tervkoncepciója shortlistre került. Szerinte a Müpa vagy a budapesti Operaház tervezése a távol-keleti országban is jó ajánlólevélnek bizonyult. „Azt tapasztaltuk, hogy Kínában kiválóan lehet érvényesülni azzal, amit a magyar építészek Kodály Zoltántól és Ybl Miklóstól megtanultak” – tette hozzá.

***

A ZDA – Zoboki Építészirodáról

A ZDA – Zoboki Építésziroda 1997-ben alakult, léptékére, beruházási portfóliója széles skálájára és jelentőségére tekintettel mára a közép-európai régió egyik legfontosabb építészeti műhelyévé vált. Az iroda meghatározó szerephez jutott a magyar tervezői piacon, s egyre több nemzetközi projektjére lehet büszke – például Kínában.

A ZDA megalakulása óta arra törekszik, hogy az építészeti dizájn magas minőségét professzionális műszaki tudással párosítsa – ennek hatékonyságát erősíti az iroda angolszász működési elve és módszertana. Az iroda nevét olyan kiemelkedő projektek jelzik, mint a budapesti Művészetek Palotája, a sencseni Nanshan Kulturális Központ, a törökbálinti Telenor székház vagy a Richter Kémiai Kutatóközpont tervezése. A ZDA építészeti koncepciója és tervei szerint újul meg az ország egyik legjelentősebb műemléképülete, a Magyar Állami Operaház.

A ZDA munkáit az elmúlt évtizedben számos hazai és nemzetközi díjjal jutalmazták, és jelentős sikereket ért el az egyedi technológiai hátterű kulturális épületek tervezésében, amelyre tekintettel számos külföldi megbízást nyert el. Az iroda alapító-igazgatója, Zoboki Gábor, Ybl-díjas építész.

Sajtókapcsolat:

Pulay Kristóf

Pressinform PR

Tel: 06 70 945 24 65

Email: pulay@pressinform.hu

Újjáélednek a reneszánsz gazdag színei a felújított Operaházban

Európában elsőként építettek vasfüggönyt az budapesti Operaház épületébe, amely 1884-es átadásakor nemcsak pompája és művészeti gazdagsága, hanem az alkalmazott színház-technológiai megoldások miatt is az egyik legjobb dalszínház lett a kontinensen. De hogyan működött anno a párját ritkító színpad-technológia, és hogyan alakították ki azt az 21. század elvárásainak megfelelően? Miért lesz színesebb az Operaház, mint azt a nézők az elmúlt évtizedekben megszokhatták? Az Operaláz 16. része sok egyéb kultúr- és építészettörténeti csemege mellett a színekre, díszítőelemekre és a technológiára fókuszál.

Az Operaház Ybl korabeli, eredeti, vizes hidraulikával működő színpadi emelőrendszere ma már nem állítható helyre, de nem is tudna megfelelni a 150 évvel későbbi, modern operajátszás technológiai követelményeinek. Az Opera műfaja ugyanis rengeteget változott a 19. század óta, elsősorban azzal, hogy a zenei világa helyett a rendezői koncepció került előtérbe, a rendezők pedig folyton újabb és újabb színpad-technológiai megoldásokkal kísérleteznek.

Az Operaház korszerűsítése során úgy kellett kialakítani a színpad-technológiát, hogy az ne sértse az Ybl-i geometriát, ugyanakkor minden olyan technikai igényt ki tudjon szolgálni, amely akár „holnap” jut eszébe az operarendezőknek. A teljesen elektromos meghajtásról visszatértek a hidraulikai – nem vizes, hanem olajos – meghajtásra. Azaz, a hidraulikai hengerek mozgatják a díszletek szállítását végző színpadi utcákat. Az építkezés egyik nehézsége az volt, hogy míg Európában a legtöbb operaház felújításakor tudnak lefelé építkezni – minthogy a műemléképületek kubatúráján nem lehet módosítani – ezt a budapesti Operaháznál nem lehetett megtenni a talajvíz miatt (a színpadtechnika alsó szintje az épület legmélyebb pontja). Az egyetlen bővítési megoldást ezért az jelentette, hogy elbontották a korábbi gépészeti rendszer 3 méteres vasbetonszarkofágját, így a nagyobb díszleteket ki tudják hátrafelé emelni a rendszerből. (Az ideális az lett volna, ha a felülről jövő díszleteket előre, vagy oldalra lehetett volna eltávolítani a rendszerből, végül ezt egy főfal elbontásával, hátrafelé oldották meg.) Emellett új vasfüggönyt építettek be és átalakították a díszletszállítás útvonalát is.

A restaurátori munka során ugyanakkor igyekeztek minden apró részletet a szakmai követelmények és az észszerűség határán belül a keletkezés korabeli állapotának megfelelő állapotára helyreállítani – nemcsak az épület belsejében, hanem a homlokzatán, sőt a hát tetején is.

Mindig kíséri százezer apró finom részlet, százas nagyságrendű váza, szobor, apró gyönyörű tüskék, ezek koronázzák és zárják az Operaház sziluettjét. Ezeknek a bádogelemeknek a visszaállítása is nagyon fontos ahhoz, hogy a ház eredeti ízét megérezzük.

A rekonstrukciót megelőző építészettörténeti kutatás során feltárták, hogy rengeteg eredeti díszmű-bádogot cseréltek és távolítottak el a házról. A kutatás egyrészt hagyatkozik a korabeli tervekre, rajzokra, de emellett a tervezők felkutatták az összes, az átadás óta készült fotót és felvételt is. Ezeken egyértelműen látszik, hogy milyen időszakokban – pl. a második világháború során – sérültek, vagy estek le ezek a díszítőelemek, amelyeket most a tervezési koncepció szerint helyreállítanak, visszaadva régi pompáját a fedélszéknek. Megvannak az idomok, fejek, vázák, amelyeket egy speciális gyártási rendszerrel újra el lehet készíteni.

Szintén komoly feltárás és kutatás előzte meg annak a kérdésnek az eldöntését, hogy milyen legyen az Operaház vakolt felületeinek homlokzatszíne. A restaurátori felfogás szerint ugyanis meg kell próbálni megtalálni az eredeti színt, és ahhoz ragaszkodni, de ezen a házon ez nem volt tartható.  A homlokzat köveinek színe ugyanis változott az idő során, márpedig a kő színe nem hozható vissza az eredetire. Míg Ybl a vakolat színét az éppen aktuális kőszínhez határozta meg, ha jelenkori utódai ehhez szeretnének igazodni, akkor a kő és a vakolat színének árnyalatnyi különbségét meg kell tartani. Ezért az eredetinél sötétebb árnyalatot kell használni.

A színek változása az egész házon tetten érhető lesz. Az épület Ybl felfogásában ugyanis azt a színkompozíciót, amelyet a reneszánsz meghatározott.  Ezért a régi felületek megtisztításával sokkal színesebb lesz a ház, ami ugyanakkor rendkívül érzékeny és időigényes feladat.

Operaláz – Az Operaház titkai és újjászületése c. műsorról

Zoboki Gábor építész kalauzolásában az Operaház titkaiba és újjászületésébe pillanthatnak be a nézők a magyar televízió új, 2019 októberében indult építészeti magazinműsorában. Az Operaházat, Magyarország kiemelt kulturális épületét az eredeti – Ybl Miklós tervei szerint 1884-ben hátrahagyott –, korhű állapotának megfelelően állítják helyre. Az épületbe a legmodernebb színház-technológiai, akusztikai megoldásokat építik, így a felújítást követően a közönség egy nemzetközi szinten is kimagasló színvonalú, 21. századi kulturális intézményt vehet birtokba. A budapesti Operaház építészeti és kultúrtörténeti értékeit is megismerhetik az érdeklődők a havonta jelentkező sorozatból.

Fotó: Bődey János/Index

Vasúti szerelőcsarnokból az Operabál otthona?

Szabad-e változtatni egy műemléképületen? Miért kell megismerni Ybl eredeti tervezői szándékát? Mi köze van Gustave Eiffelinek a kőbányai Eiffel Műhelyházhoz? Az Operaláz legújabb része nemcsak rengeteg kultúr- és építészettörténeti csemegével szolgál, hanem a színpad mögötti világ elképesztően izgalmas részleteibe is betekintést ad. Díszletmozgatásról, jelmeztárolásról, próbaszínpadokról, egy zseniális statikusról és sok minden másról is szó esik az M5 műsorában.

Az Operaház rekonstrukciójának egyik alapvetése volt Ybl Miklós eredeti terveinek és tervezői szándékának lehető legalaposabb megismerése, és az ybli gondolatok és koncepció visszaemelése az elmúlt évszázad során többször átalakított épületbe. A változások egy része ugyanis magát az eredeti tervezői koncepciót is átformálta, ezért a felújítás során ahol lehetséges, ott visszaállítják a korábbi térstruktúrát. Ybl például mániákusan ragaszkodott ahhoz, hogy a terek oldalfalait hármas rendszerben nyissa meg. Ez a hármas nyílásegység-elgondolás az épület számos helyiségében, így például a díszlépcsőnél is megjelenik.  Ezért a mostani átalakításkor is alapvető szempont, hogy ha valamit hozzáadnak az épülethez, akkor ezt az Ybl által megálmodott koncepciót vigyék tovább, hogy a ház szellemisége megmaradjon. Vannak ugyanis olyan funkciók, amelyek igénylik a változtatást, míg vannak olyan értékei a háznak – így például a homlokzat, vagy a reprezentatív belső terek – amelyeket semmiképpen nem lehet megváltoztatni. Minden változtatásnál a hitelesség megtartása a legfontosabb szempont, azaz, hogy az eredeti koncepcióhoz képest ne idegen beavatkozás legyen.

Az Operaláz nemcsak az Andrássy úti palota felújításának koncepciójába, hanem a hamarosan elkészülő Eiffel Műhelyház izgalmas terveinek világába is elrepíti a nézőket. De mi célt is szolgál az Operaház új csarnoka?

Amikor a 19. században operaházakat építettek, valójában székházakat emeltek, amelyekben az operajátszás minden kiszolgáló funkciója is helyet kapott a parókagyártástól a díszletfestésen át a jelmezpróbákig. Az elmúlt 135 évben azonban fokozatosan bonyolultabb lett, és egyre több embert kívánt az operajátszás kiszolgálása, így mára nyilvánvalóvá vált, hogy ezek a korábban egy épületbe telepített funkciók már nem férnek el. Az elmúlt évtizedekben ezért a világon szinte minden nagyobb operaház, így a budapesti is, üzemházat kezdett el építeni magának. A Magyar Állami Operaház a MÁV egykori kőbányai Északi Járműjavító épületét kapta meg erre a célra. Az Eiffel Műhelyház hamarosan végéhez érő átalakítása Marosi Miklós, Széchenyi-díjas építész tervei alapján zajlik. 

De hogy miért kapta az épület az Eiffel nevet, hogyha ténylegesen semmi köze nincsen a Gustave Eiffelhez, illetve az irodája által készített munkákhoz? A rejtély megoldása a kor építéstechnikájában keresendő. Akkoriban bevett építészeti technológia volt, hogy – az Eiffel irodájára is jellemző módon – idomacélokat szegecselt kapcsolattal hoztak össze. Ez a technológia érhető tetten az Operaház új műhelyházának otthont adó csarnokban is.

Az épület korábban a magyar vasút legnagyobb centruma volt, a csarnokban – amelynek közvetlenül a nyílt vasúti pályákkal volt kapcsolata – egyidejűleg 96 gőzmozdonyt javítottak. A ház műemléki értékét annak a Feketeházy Jánosnak a neve fémjelzi, aki ezt a fantasztikus acélból készült váz- és tartószerkezetet, azaz, magát a csarnokot létrehozta. A sors különös játéka, hogy szintén ő tervezte játéka az Operaház nézőtere feletti acélszerkezetedet is. Ybl, aki korának ünnepelt építésze volt, nem véletlenül választotta partneréül Feketeházyt, aki már az Andrássy úti palota tervezésének idejében is a statikusok királyának számított.

A mintegy 24 ezer négyzetméteres a csarnokban minden funkció elhelyezhetőnek tűnt, amelyre az Operaháznak szüksége van. Sőt, a tér egy harmadik játszóhely, valamint próbaszínpadok létrehozására is lehetőséget adott. Ezen a színpadon készülhetnek majd el az előadások a bemutatók előtt, itt lehet a fények, a hangok és a hangerő, vagy a statisztéria beállításától kezdve a díszletek elrendezéséig mindent előzetesen elpróbálni. Ennek érdekében a nagy játszóhelyekéhez mérhető technikát építettek be a csarnokba, és ugyanazt a színpadméretet és proszcénium-nyílást alakították ki, mint az Operaházban, míg a próbaszínpad mérete éppen az Erkel Színházéhoz lett igazítva. Az összecsukható nézőtér ugyanakkor azt is lehetővé teszi, hogy bizonyos alkalmakkor teljesen más célra is használható legyen a tér, sőt akár egyetlen hatalmas csarnokká – így az Operabál helyszínévé – is tud válni.

Az Eiffel Műhelyház további érdekességeiről, az Operaház rendkívül összetett díszletlogisztikájáról, és a hatalmas – olykor előadásonként 400 darabnál is többet számláló –jelmeztárának működéséről, illetve elhelyezéséről is szó esik az Operaláz aktuális részében.

Operaláz – Az Operaház titkai és újjászületése c. műsorról

Zoboki Gábor építész kalauzolásában az Operaház titkaiba és újjászületésébe pillanthatnak be a nézők a magyar televízió új, 2019 októberében indult építészeti magazinműsorában. Az Operaházat, Magyarország kiemelt kulturális épületét az eredeti – Ybl Miklós tervei szerint 1884-ben hátrahagyott –, korhű állapotának megfelelően állítják helyre. Az épületbe a legmodernebb színház-technológiai, akusztikai megoldásokat építik, így a felújítást követően a közönség egy nemzetközi szinten is kimagasló színvonalú, 21. századi kulturális intézményt vehet birtokba. A budapesti Operaház építészeti és kultúrtörténeti értékeit is megismerhetik az érdeklődők a havonta jelentkező sorozatból.

Megkerült vészkijárat és virtuóz szerkezetek

Hatással van-e az akusztikára, hogy milyen tartószerkezeten áll a nézőtér? Hogyan találták meg az Operaház nézőterének egykori vészkijáratát a felújítás során? Milyen szobrokat helyeztek a királyi páholy fölé, és miként állítják vissza a rekonstrukció során az épület eredeti tetőfedését? Az Operaláz legújabb adásában az Operaház építészeti és épülettechnikai kulisszatitkait ismerhetik meg a nézők, de sok más művészettörténeti csemege mellett szó esik Kertész Imre, A walkür és az 1956-os forradalom kapcsolatáról is.

A tartószerkezet csúcspillanata az épülettechnikának, mert ahhoz, hogy egy építészeti alkotás megfelelő funkcionális és esztétikai minőségben megjelenhessen, olyan tartószerkezeti rendszert – tulajdonképpen egy csontvázat – kell felépíteni, amelyre a szervek rá tudnak pakolódni. A tartószerkezeti tervező feladata, hogy a teljes épület állékonyságára vonatkozóan megfelelő instrukciókat adjon a tervezés során. 

Az Operaházat 19. század műszaki színvonalához mérten professzionálisan tervezték és építették meg. Nagyon jól ki volt találva a ház az 1880-as években, és igaz ez az 1910-es átalakítására is, ami mai szemmel nézve is jól megtervezett volt. Miközben az alapvető statikai szabályok és rendszerek ugyanazok maradtak, ma már modernebb technológiákból tudnak válogatni a tervezők. Az Operaház rekonstrukciója során jelentős tartószerkezeti átalakításon esik át a nézőtér, amelynek nem elsősorban statikai, hanem akusztikai és építészeti okai vannak. Lényegében visszaállítják a nézőtér – 1910-ben acélra cserélt – szerkezetét az Ybl által tervezett eredeti állapotra.

A rekonstrukció ugyan nem érinti az épület tetőszerkezetét, de a teljes fedélzet és tetőszék megújul. A tervezők célja itt is a történeti hűség és az eredeti korbeli tetőkép visszaállítása, amelyet korabeli tervek és fellelhető fotók alapján rekonstruálták. A tető legnagyobb részét az eredetivel megegyező, természetes anyagból készült hódfarkú palatetővel borítják, amelyet különleges technikával egyesével szereltek fel a kivitelezés során. 

Az Operaláz 14. adásában nem maradnak művészettörténeti csemegék nélkül sem a nézők: elmerülhetnek az Operaház közönségforgalmi területei díszítőfestéseinek és szobrainak varázslatos világába, amelyen több mint 200 festőművész és számos szobrász dolgozott a ház építése során.

Operaláz – Az Operaház titkai és újjászületése c. műsorról

Zoboki Gábor építész kalauzolásában az Operaház titkaiba és újjászületésébe pillanthatnak be a nézők a magyar televízió új, 2019 októberében indult építészeti magazinműsorában. Az Operaházat, Magyarország kiemelt kulturális épületét az eredeti – Ybl Miklós tervei szerint 1884-ben hátrahagyott –, korhű állapotának megfelelően állítják helyre. Az épületbe a legmodernebb színház-technológiai, akusztikai megoldásokat építik, így a felújítást követően a közönség egy nemzetközi szinten is kimagasló színvonalú, 21. századi kulturális intézményt vehet birtokba. A budapesti Operaház építészeti és kultúrtörténeti értékeit is megismerhetik az érdeklődők a havonta jelentkező sorozatból.

Magyar Bayreuth a Müpában

Az operajátszás kulisszatitkairól, a zengő terek építészeti és akusztikai sajátosságairól, valamint Bayreuth-i  élményekről  beszélgetett a Katolikus Rádió Az opera világa c. műsorában Máry Szabó Eszter szerkesztő Zoboki Gábor Ybl-díjas építésszel, egyetemi tanárral.

A teljes beszélgetés az alábbi linkekre kattintva érhető el:

Az opera világa – 2019. december 1.: https://www.katolikusradio.hu/archivum.php?firstaudioid=20&mev=2019&mho=12&mnap=01&mora=20&mperc=04

Az opera világa – 2020. január 26.: https://www.katolikusradio.hu/archivum.php?firstaudioid=20&mev=2020&mho=01&mnap=26&mora=20&mperc=04

„Nem csupán hajlakkal fújják le az Operaházat”

Hogyan szűrik ki a földalatti rezgéseit az operaház nézőterén? Miért ástak alagutat a Hajós utcában? Hol ülnek – illetve a jövőben állnak – az operában a legnagyobb rajongók? Az Operaláz legújabb adása azokkal modern épülettechnikai megoldásokkal foglalkozik, amelyekkel 21. századi igényeket is kielégíti majd a Ybl Miklós által tervezett műemléképület a rekonstrukciót követően.

Egy olyan házról van ugyanis szó, amely önmagában tanúépület – a 19. század fennmaradó operaházai közül unikális szituációban van.  Az épület megújítása azért is fontos, mert az elmúlt 135 évben végzett felújítások mind elvettek valamit abból az értékből, amit a 19. században az Ybl-féle tervező-iparművész csapat létrehozhatott. Egyrészt ezt az ihlettörténetet álmodják ma vissza az épület tervezői, másrészt eközben számos láthatatlan technikai módosítást is végre kell hajtani, hiszen a szellőzés, az elektromos világítás vagy például a menekítés kérdése mind-mind megváltoztak az elmúlt évtizedek során.  Más méretű ma egy zenekar, máshogy szól egy énekes hangja. Ahhoz, hogy ne csupán egy műemléképület restaurációja történjen meg – azaz „ne csak egy hajlakkal fújják le ezt az épületet” – meg kell újítani a funkciókat, hogy a kortárs előadásoknak és a kortárs nézői elvárásoknak is megfeleljen. Ez leginkább a technológiában jelenik meg, mert teljesen megújul többek közt a lámpapark, a gépészet vagy az akusztika, így 21. századi megoldások kerülnek a 19. századi épületbe.

Alagúton át fut a hűtés és a fűtés

Az összes gépészeti berendezés 1984-ben került az épületbe, amely mára meglehetősen elhasználódott. Az épülettel szemközti Hajós utcai oldalon található az üzemház, amelyet anno azért építettek, hogy kiszolgálja az Operaházat. Olyan funkciókat telepítettek ide, amelyet magában az Operaházban már nem tudtak megoldani. Ide költözött ki például az 1984-es felújítás során a kazánház, most pedig ide költözik a hűtés is. Az üzemház és az Operaház között a legutóbbi felújítás alkalmával egy alagutat alakítottak ki, ezen keresztül fut a hűtés és a fűtés.

A nézőtér szellőzését és a hűtés-fűtését is légtechnikával oldják majd meg. A pinceszinten két nagy légkezelő helyezkedik el, ezek a nézőtér alatti nyomótérbe fújják be a hűtött-fűtött levegőt. Ezáltal a berendezés sokkal messzebb van a nézők fülétől, így jóval halkabb a rendszer. A nézőtér alatt van egy nyomókamra, ahova befújják a levegőt, ott lelassul, és onnan egyenletesen tud a székek alatt elhelyezett padlórácsokon beáramlani a nézőtér felé. A meleg levegőt a kupola alatt elhelyezett elszívó rácson szívják el, ez korábban is így működött, csak most sokkal korszerűbb gépekkel oldják meg a szellőzést.

A metró rezgéseit is kiszűrik

A nyomótér teljesen új aljzata már elkészült. Ezeknek a felületeknek minél nagyon simának kell lenniük – ez a nyomótér és az auditórium utózengési ideje szempontjából lényeges.

Szintén elkészültek a monumentális zsöllye faszerkezetek, amelyek 60 perces tűzállósági követelményekhez lettek méretezve. Azaz, ha egy órán keresztül égne a fatartó, még akkor is megmaradna az a keresztmetszet, amely képes elviselni a tartót érő erőhatásokat. A függőleges oszlopoknál gumiból készült támaszokat helyeztek el, hogy a metróból érkező rezgéseket, vagy a házon belül máshol keletkező rezgéseket ki tudja küszöbölni, így ez már nem adódik át a nézőtérre.

Állóhelyük is lesz az operarajongóknak

Harmadik emelet, az úgynevezett kakasülő, az operarajongók emelete. Ezekről a helyekről viszont szinte alig lehetett valamit látni a színpadon zajló cselekményből, ugyanakkor az akusztika szempontjából a legjobb hely. A jobb kilátás érdekében az itt lévő széksorokat most megemelik, valamint állóhelyeket is biztosítanak, így be tudnak ültetni az előadásokra akár 200 diákot is. Az állóhelyek megteremtésével a tervezők azt a 19. századi közép-európai hagyományt követik, ami Bécsben, Münchenben, vagy Szentpéterváron is természetes volt. Ezért teljesen átalakítják a harmadik emelet lépcsőrendszerét, menekülési rendszerét, és a sorok közötti magasságokat is.

Operaláz – Az Operaház titkai és újjászületése c. műsorról

Zoboki Gábor építész kalauzolásában az Operaház titkaiba és újjászületésébe pillanthatnak be a nézők a magyar televízió új, 2019 októberében indult építészeti magazinműsorában. Az Operaházat, Magyarország kiemelt kulturális épületét az eredeti – Ybl Miklós tervei szerint 1884-ben hátrahagyott –, korhű állapotának megfelelően állítják helyre. Az épületbe a legmodernebb színház-technológiai, akusztikai megoldásokat építik, így a felújítást követően a közönség egy nemzetközi szinten is kimagasló színvonalú, 21. századi kulturális intézményt vehet birtokba. A budapesti Operaház építészeti és kultúrtörténeti értékeit is megismerhetik az érdeklődők a havonta jelentkező sorozatból.