„Süket építészek, vak akusztikusok . . . ” – Interjú Zoboki Gáborral a zengő-terek építészetéről

Hogy a szóban forgó tervező és a zene között milyen kapcsolat van, azt már nem kell bemutatni. Arról viszont érdemes többet beszélgetni, hogy a hangversenytermek tervezésében a zene szeretete, a látványos építészeti formák vagy textúrák felett a hierarchia csúcsán egy elképesztően szövevényes, szinte már titokzatos tudomány, az akusztika áll, és bizony az építésznek szívvel-lélekkel e terület kihívásainak szolgálatába kell állnia, ha koncertek otthonának megrajzolásába fog. A tematikus hetünk következő cikkében ezen kihívásokról kérdeztük Zoboki Gábort.

Pleskovics Viola: Több száz mérnököt megmozgató koncertterek tervezésén van már túl. Az ilyen nagy projektekben hol húzódik a határ az akusztikai szakember és az építész feladatai között?

Zoboki Gábor: A teremakusztika és az épületakusztika két teljesen különböző dolog. A zengő-terek két legfontosabb sajátossága a lecsengés mértéke és a tökéletes csend. Ha valaki nem tudja létrehozni az épület maximális csendjét, akkor a terem akusztikája sem lehet jó. Nem csak az egyes terek közötti áthallás a gond, hanem az épület körüli külső zajok is. A MÜPA esetében úgy tudnám leírni, mintha egy hatalmas fazéknak ütnénk fakanállal az oldalát. Maga az edény egy vasbeton szerkezet, ami a Duna melletti talajvízben áll. A forgalom és a vasút zaja nem csupán behallatszik, de a talajvízen keresztül különféle rezonanciáknak köszönhetően még fel is erősödik. Ezek épületakusztikai problémák, ezt az építésznek kell kezelnie.

És hogy született meg a csend végül a MÜPA előadótermeiben?

A vasúti forgalom zaját nem az épület struktúrájának akusztikai megoldásaival szüntettük meg, hanem a sínpárok alá helyezett gumiszerkezetekkel. Mindeközben az épület alatt van egy két méter vastag alaplemez, ami a talajvíz hatalmas hangenergiáját fogja le. Belül mind a Fesztivál Színház, mind a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem egy-egy önálló, több száz rugón álló vasbeton „dobozként” épült meg. Ez a „ház-a-házban” elv azt jelenti, hogy például a Nemzeti Hangversenyterem 18.000 tonnás tömegét akár egy daruval ki is emelhetnénk a környező szerkezetből.  A termek kompozit acél és gumi rugókon nyugszanak és amennyiben a nézőközönség egésze egyszer csak az egyik oldalra sétálna, mérhető lenne a terem megbillenése. Ezzel a trükkel szinte csillagközi csendet tudtunk teremteni a két térben.

És a tökéletes teremakusztika? Ott mi a forgatókönyv az építész számára?

Kezdjük azzal, hogy nincs olyan, hogy tökéletes teremakusztika. Kedvenc esszém a „Süket építészek, vak akusztikusok”, amely tökéletesen leírja a két szakma párbeszédét. Az pedig, hogy jó egy terem akusztikája teljesen szubjektív fogalom, hiszen ezt elsősorban rendeltetése határozza meg. A koncertterem intézményét Felix Mendelssohn hozta létre a Gewandhaus-szal Lipcsében. Lényegében ez volt az a pont, ahol a szalonokból kikerült a muzsika egy nagyobb térbe a közönség elé. Mozart és Beethoven még kis termekre írta műveit, Mendelssohn után viszont már senki nem hangszerelt szalonokra. Igen ám, csakhogy mi egy térben szeretnénk előadni Beethovent és modernebb megaszimfóniákat egyaránt jó lecsengéssel. Ráadásul igény, hogy az intézmény önfenntartó is legyen, így meg kell tölteni céges rendezvényekkel, díjátadókkal és akár sporteseményekkel … teljesen extrém műfajokkal is, amelyekre a terem mindig máshogy reagál. Tisztázni kell a repertoárt elsőként, majd a tér változtathatóságára (adjustability) kell helyezni a hangsúlyt.

A teljes interjú az alábbi linken érhető el:

https://epiteszforum.hu/suket-epiteszek-vak-akusztikusok–interju-zoboki-gaborral-a-zengo-terek-epiteszeterol

Második díjat nyert a ZDA a sencseni Nemzetközi Előadóművészeti Központ tervpályázatán

Tavaly júliusban írtak ki nemzetközi tervpályázatot a 19 milliós kínai metropolisz, Sencsen Futian negyedének új, világszínvonalú előadóművészeti központjának megtervezésére. A építészeknek – egy három épületből álló barnamezős fejlesztés részeként – az 53 ezer négyzetméteres és több mint 80 milliárd forint becsült beruházási értékű – Müpa léptékű – Nemzetközi Előadóművészeti Központ (International Performance Center) koncepciótervét kellett elkészíteniük.

A város 40 éves évfordulójára készülő projekt jelentőségét jelzi, hogy a nemzetközi pályázatra több világsztár építészirodát – Heatherwick Studio, Christian de Portzamparc irodája,  Henning Larsen Architects – is meghívtak, míg a nyílt tenderen elindult Zaha Hadid és Sou Fujimoto irodája, valamint a New York-i Ennead Architects is. A zsűriben pedig többek között helyet kapott korunk egyik legnagyobb hatású építész-gondolkodója, Rem Koolhaas valamint az olasz sztárépítész,  Massimiliano Fuksas. Ezért már önmagában az is komoly elismerés volt, hogy ZDA a meghívott építészirodák között kapott helyet, novemberben pedig még ennél is komolyabb sikert értek el a magyar építészek: az utolsó, döntő fordulóba is beválogatta tervüket a zsűri. Itt már csak öten, egy dán iroda, az SHL Shanghai mellett a Zaha Hadid Ltd., az Ennead Architects, a francia Coldefy & Associés Architectes Urbanistes és a magyar ZDA versenyeztek. Utóbbiak munkáját az Intramuros Építésziroda és az Arch-Studio segítette.

Kínai mitológiai formák, és jövőálló színházterem

A ZDA célja egy olyan kulturális középület létrehozása volt, amely egyszerre az előadóművészetek otthona, nyitott közösségi tér és kulturális bevásárlóközpont. Egy olyan ház, amelyben élet van, de egyben városi jelkép is. Az épület formája a kínai mitológia ősi hegyeit-sziklaszirtjeit idézi, az ég felé törekszik mint egy friss hajtás, összekötve a múltat a jövővel. Nemcsak a külső egyedi, az épületbe egy ténylegesen multifunkcionális színháztermet terveztek, amely a tér fizikai variálhatóságával gyakorlatilag bármilyen előadóművészeti műfaj különböző igényeit ki tudja szolgálni.

„A döntő fordulóban arra törekedtünk, hogy lehengerlő belső technológiával vértezzük fel a házat, bemutatva a zengő terek építészete terén meglévő évtizedes tudásunkat – mondta Csiszér András. A ZDA design igazgatója hozzátette, hogy a nemzetközi és hazai előadóművészeti élet neves képviselőit is bevonták a tervezésbe, hogy olyan házat hozzanak létre, amely a jövő művészeti irányzatainak igényeit is maximálisan ki tudja elégíteni.

A magyar építészek terve végül megosztott második díjat nyert el a tervpályázaton, amit az amerikai Ennead Architects iroda nyert meg. A ZDA tervét – amelyet általánosságban nagyon magas színvonalúnak értékelt a zsűri, kiemelve funkcionális kidolgozottságát és egyedülálló technológiai megoldásait – a kiírók az épület megépítésekor is felhasználhatják.

„Nagyon komoly elismerés, hogy a szakmai zsűri világsztárokkal egy polcra helyezte a ZDA-t. Ez azt mutatja, hogy az alkotóközösségünk kimagasló szakmai színvonalon dolgozik, és hogy a magyar építészeknek van keresnivalójuk a nemzetközi színtéren” – mondta Zoboki Gábor. A ZDA alapító-igazgatója kiemelte, hogy egyre fontosabb terep lehet a magyar építészek számára Kína, ahol nagyon jelentős fejlesztések zajlanak most és a következő években is annak érdekében, hogy az ország szociális, közösségi és kulturális infrastruktúrája is 21. századi színvonalúvá váljon.

A legjobbak között a Shenzheni Operaház tervpályázatán is

A ZDA komoly sikert ért el Kínában a Shenzheni Operaház tervezésére kiírt nemzetközi építészeti tervpályázaton is, amelynek szintén a napokban hirdették ki a végeredményét.  Az építésziroda megvételt nyert a hongkongi öbölbe megálmodott új, ikonikus kulturális létesítmény tervével, amelyet a legjobb 12 pályamű közé válogattak, a végső győztes az Ateliers Jean Nouvel építésziroda lett. A Tenger Kapuja nevet viselő, nagyvonalú és futurisztikus magyar terv megjelenésével idézi Shenzhen város morfológiáját, a 19 milliós metropoliszt körülölelő hegyeket és egyben emléket állít a műfaj halhatatlanjainak is. A 170 ezer négyzetméteres kulturális komplexum tervpályázatán világsztár építészirodák sokasága versenyzett, a zsűri által is elismert magyar koncepcióterven pedig több mint 30 építész, szakági tervező és egyéb szakember dolgozott hónapokon keresztül. A ZDA egy különleges videófilmben mutatta be tervkoncepcióját, amely a budapesti Müpa tervezése óta a műterem legszofisztikáltabb munkája. Esszenciája mindannak a tudásnak, tervezői szemléletmódnak és tapasztalatnak, amelyet a ZDA az elmúlt több mint 20 évben zengő terek tervezése során felhalmozott.  

A Sencsen Operaház videófilm: 

***

A ZDA – Zoboki Építészirodáról

A ZDA – Zoboki Építésziroda 1997-ben alakult, léptékére, beruházási portfóliója széles skálájára és jelentőségére tekintettel mára a közép-európai régió egyik legfontosabb építészeti műhelyévé vált. Az iroda meghatározó szerephez jutott a magyar tervezői piacon, s egyre több nemzetközi projektjére lehet büszke – például Kínában.

A ZDA megalakulása óta arra törekszik, hogy az építészeti dizájn magas minőségét professzionális műszaki tudással párosítsa – ennek hatékonyságát erősíti az iroda angolszász működési elve és módszertana. Az iroda nevét olyan kiemelkedő projektek jelzik, mint a budapesti Művészetek Palotája, a sencseni Nanshan Kulturális Központ, a törökbálinti Telenor székház vagy a Richter Kémiai Kutatóközpont tervezése. A ZDA építészeti koncepciója és tervei szerint újul meg az ország egyik legjelentősebb műemléképülete, a Magyar Állami Operaház.

A ZDA munkáit az elmúlt évtizedben számos hazai és nemzetközi díjjal jutalmazták, és jelentős sikereket ért el az egyedi technológiai hátterű kulturális épületek tervezésében, amelyre tekintettel számos külföldi megbízást nyert el. Az iroda alapító-igazgatója, Zoboki Gábor, Ybl-díjas építész.

Sajtókapcsolat:

Pulay Kristóf

Pressinform PR

Tel: 06 70 945 24 65

Email: pulay@pressinform.hu

Rendkívüli szakértelmet igényel a Vörös Szalon felújítása

Az 1867-es kiegyezés és az első világháború közti időszak Magyarország építészettörténetének kiemelkedő korszaka. Ybl Miklós ezen korszak alkotóinak egyik legnagyobbika volt. Bár romantikus stílusban kezdte a pályáját, de a reneszánsz építészet vált az igazi karakterjegyévé. Az Operaház pedig ennek a stílusnak a legcsodálatosabb példája. A szakemberek azon dolgoznak, hogy ez a cinquecento-t idéző kor a legtökéletesebben helyreálljon az épület felújítása után – mondja Zoboki Gábor építész.

Célegyenesre fordult az Operaház felújítása, de sok munka vár még a szakemberekre. Az elkészült épület időutazásra hívja majd a látogatókat, mert hangulatában Ybl Miklós korát fogja idézni, de technikailag maximálisan meg fog felelni a 21. század elvárásainak. A közönség minden egyes teremben és falfelületen valami újat láthat majd, a restaurátorok ugyanis minden olyan felületet az eredeti állapotokhoz hűen állítanak vissza, amelyek a korábbi felújítások során megváltoztak – avatja be a nézőt a munkálatok folyamataiba Sági Attila, a beruházás vezetője.

Különleges munka vár a szakemberekre a Vörös Szalon felújításánál, amely valószínűleg a tér karakterisztikáját a méhviaszos tölgyfa burkolatban elhelyezett damaszt kárpitról kapta a nevét. Dongás mennyezetét Than Mór mitológiai témájú festményei díszítik: A Hajnal és az Éj, a Három Grácia, Ámor és Psyché, valamint A Parisz ítélete. Rendkívüli szakértelmet igénylő munka a kézzel faragott tölgyfa burkolat felújítása, hiszen a méhviasz óta számos fedőréteget kapott, ezért kézi munkával állítják vissza az eredeti megjelenését.

A Vörös Szalon különlegessége, hogy történelmi nagyjaink ebben a királyi páholy előtereként szolgáló helyiségben várakoztak az előadás kezdésére. Ahogy az Operaház teljes fa berendezésére, úgy a szalonra is elmondható, hogy 1984-ben egy korábbi helyreállítás során a fafelületei fehérítésen estek át, amikor hidrogén- peroxiddal kezelték. A mostani munkák célja a használtból eredő csorbulások és hiányosságok helyreállítása mellett a korábbi patina visszaállítása – mondja feladatairól Zágoni Péter farestaurátor.

Az „fehérítési láz” egészen a közelmúltig végigkísérte a ház felújítási folyamatait, amit követően sűrű viaszvázzal kezelték a komplett faberendezést. Mivel a viaszváz nem reverzibilis anyag, csak gőzöléssel tudják eltávolítani a felújítást végző szakemberek, ugyanis a műanyag és finom bronzkefe fejekkel felszerelt gőzölők nem sértik fel a tölgyfát. A gőzölést követően felületi egyengetést kap a fafelület, és csávázással, vagyis enyhe lúgos eljárással, kémiailag állítják vissza a patinás színét.

„Nagy szerencsénk volt, hogy sikerült kikutatni az Operaház eredeti fedésének képét, így le tudtuk cserélni az azbesztes palafedést termés palafedésre. A bádogos elemekkel harmóniában lévő gyönyörű fekete tetőfelületet már az Andrássy útról is jól lehet látni” – mondta Seidl Krisztián építész, aki két éve pályakezdőként kapcsolódott be az Operaház rekonstrukciójába. Majdnem teljesen kész van már a tető felújítása, amely az egész Operaházhoz hasonlóan impozáns, díszes, míves részekből áll.

Operaláz – Az Operaház titkai és újjászületése c. műsorról

Zoboki Gábor építész kalauzolásában az Operaház titkaiba és újjászületésébe pillanthatnak be a nézők a magyar televízió új, 2019 októberében indult építészeti magazinműsorában. Az Operaházat, Magyarország kiemelt kulturális épületét az eredeti – Ybl Miklós tervei szerint 1884-ben hátrahagyott –, korhű állapotának megfelelően állítják helyre. Az épületbe a legmodernebb színház-technológiai, akusztikai megoldásokat építik, így a felújítást követően a közönség egy nemzetközi szinten is kimagasló színvonalú, 21. századi kulturális intézményt vehet birtokba. A budapesti Operaház építészeti és kultúrtörténeti értékeit is megismerhetik az érdeklődők a havonta jelentkező sorozatból.

Gázégőktől a robotlámpákig – így fejlődött az Operaház világítástechnikája

A színházi hatásvilágítás az egyik legspeciálisabb technológiai felülete és a legnagyobb harca az építésznek – avatja be a nézőt az Operaház világítástechnikai munkálataiba Zoboki Gábor. A hatalmas méretű színházi lámpák ugyanis nagyon nehezen képzelhetők el az Ybl Miklós által tervezett eredeti felületeken. A rekonstrukció során Kiss Péter világítástervező – aki hosszú ideig a Müpa fővilágosítója volt – feladata annak megoldása, hogy miképp helyezzék el a hatalmas színházi lámpákat a térben úgy, hogy a ház eredeti koncepcióját ne módosítsák.

„A megfelelő világítás nemcsak a ház esztétikai értékét emeli ki, de ez adja a hátterét, a felületét a mű megjelenésének is” – mondja a hatásvilágítási szakértő. Amikor az Operaház épült, még gázégők világították meg a teret, és a színpadra vitt produkciók világítási igényei is ehhez a technológiához igazodtak. Később hosszú modernizációs folyamaton esett át Ybl Miklós fő műve a villanyvilágítás bevezetésével, most pedig a teljes világítási rendszert korszerűsítik.  Hatalmas lépés volt a gázvilágítástól eljutni a villanyig, de ehhez képest is óriási ugrás zajlik most a ház technológiai fejlődésében. Egyre magasabb szintű igényeket kell kiszolgálnia az Operaháznak, ehhez pedig már többségében robotlámpákat használnak, mert hagyományos fényforrásokkal a sokféle elvárt effektet csak úgy lehetne előállítani, ha mindenhonnan lámpák lógnának.

Az egyik legnagyobb kihívás, hogy olyan világító rendszereket kell kitalálni és megvalósítani, amelyek feltételei ellentmondanak egymásnak. Például nagy fényerőre van szükség ahhoz, hogy a modern kor elvárásainak megfelelő világítási szintet és effekteket tudjanak produkálni, miközben ezeknek a lámpáknak nagyon halkan kell működniük, hogy a nézők zavartanul élvezhessék az előadást. Emellett olyan fénytechnikai rendszert kell kifejleszteni, amely illik a ház szellemiségéhez, és nem tűnik ki az aranyozott, neoreneszánsz stílusú környezetből. Ezért azokat a lámpákat, amelyek csak a színpadi produkciók megvilágításához szükségesek, úgy alakítják ki, hogy behúzhatók legyenek a takarásokba, és ha nincs előadás, ne rontsák az auditórium összképét.

Javában zajlik a ház akusztikailag meghatározó elemének, a színpadkagylónak a felújítása is, amelyben többrétegű függönyrendszer kap helyet. A szokásos bársony operafüggöny előtt található a keményfüggöny, ami az eddigi felújítások során eltűnt, illetve az úgynevezett vasfüggöny, amit Ybl Európában először ebben a házban építhetett meg. A szakemberek mindent megtesznek azért, hogy az egykori fa függöny, amire színes festéssel egy korabeli drapériát festettek, újra az eredeti fényében pompázhasson. Hogy mi a funkciója ennek a függönynek és hogyan zajlik a rekonstruálása? a korabeli, fekete-fehér rajzok alapján,  választ ad az Operaláz 27. része.

Operaláz – Az Operaház titkai és újjászületése c. műsorról

Zoboki Gábor építész kalauzolásában az Operaház titkaiba és újjászületésébe pillanthatnak be a nézők a magyar televízió új, 2019 októberében indult építészeti magazinműsorában. Az Operaházat, Magyarország kiemelt kulturális épületét az eredeti – Ybl Miklós tervei szerint 1884-ben hátrahagyott –, korhű állapotának megfelelően állítják helyre. Az épületbe a legmodernebb színház-technológiai, akusztikai megoldásokat építik, így a felújítást követően a közönség egy nemzetközi szinten is kimagasló színvonalú, 21. századi kulturális intézményt vehet birtokba. A budapesti Operaház építészeti és kultúrtörténeti értékeit is megismerhetik az érdeklődők a havonta jelentkező sorozatból.

Kulturális és közösségi tér, ipari műemlékben

Világhírű találmányok hajdani központjában, egy régi ipari épületben lelt új otthonra a magyar táncművészet. A fénykorát a 19-20 század fordulóján élő egykori Ganz-gyár nemcsak a magyar ipar jelképe, hanem a világnak elképesztő kreatív erőt adó, nagy magyar tudósgeneráció bölcsője is volt. Az új Nemzeti Táncszínháznak otthont adó gyárcsarnokban a 19. század második felében nemzetközi hírű mérnökök és tudósok alkottak, és olyan meghatározó találmányok születtek itt, mint a transzformátor vagy a dinamó. Az új házban így találkozik a tudomány és a kultúra, és kapnak játszóhelyet – a hely szellemében – a kísérletező műfajok, a rendkívül gazdag folklórra épülő néptánc, a kortárs tánc vagy a klasszikus balettprodukciók. Az épület ugyanakkor nemcsak kulturális és művészeti tér, hanem találkozási pont és közösségi hely is.

Az új színházépület tervezésekor az építészek célja kettős volt: egyrészt kiemelni a meglévő ipari műemléképület erényeit, másrészt úgy alakítani át a teret, hogy az megfeleljen a táncszakma szerteágazó jelenlegi és akár a jövőbeli igényeinek is. A zárt ipari csarnokot egy olyan új, épületrésszel és főhomlokzattal egészítették ki, amely kapcsolatot teremt a parkkal, nyitott és hívogató. Az átlátható előcsarnok egyszerre része a parknak és színháznak is: nemcsak a látogatók fogadását szolgálja, hanem olyan élő közösségi és kulturális tér, ahol egyszerre van jelen a művészet, a találkozás és a kikapcsolódás. A park látogatói számára nyitott, kávézót is magában foglaló előtérben lehetőség van kisebb táncprodukciók bemutatására is – a padozat színházként, a lépcső pedig nézőtérként is használható.

A Novum TV műsorában megszólalnak a Nemzeti Táncszínház vezető tervezői – Orlovits Balázs, Lente András és Zoboki Gábor –, valamint az épületet használó művészek is.

A műsor készítői:

szerkesztő: Sályi András

operatőr: Bujdosó Balázs

vágó: Juhász Gábor

főszerkesztő: Szatory Tibor

Borítókép: Hlinka Zsolt

Visszakapják varászlatos színeiket Operaház képzőművészeti alkotásai

A belsőépítészeti munkák dandárjában jár az Operaház felújítása. Alakul az auditórium, dolgoznak a restaurátorok, és már az utolsó, de egyben legfinomabb munka, a felületek kiképzése vár a szakemberekre.

Az Operaház nézőtere bizonyítja, hogy az építésekor az egyes elemeket nem külön kezelték, hanem szerves egészként gondolkodtak az alkotók az egész térről. Tulajdonképpen a teljes enteriőr egy darab alkotásnak tekinthető, ezt pedig a felújításán dolgozó restaurátoroknak is észben kell tartaniuk. Vagyis, annak ellenére, hogy az auditórium díszítésének központját egyértelműen Lotz Károly mennyezeti freskója adja, nem érdemes külön kezelni a freskót, a kisebb Lotz-képeket és a díszítő festést, ezek ugyanis kifejezetten egymás kihangsúlyozására szolgálnak. Összességében csak a Lotz-képeken heten dolgoznak azért, hogy minden milliméterét részletesen és szakszerűen át tudjanak vizsgálni.

A nézőtér jellegzetességét adó páholyokon is folyamatosan dolgoznak a szakemberek. A Lotz-freskó felújításával párhuzamosan a restaurátorok vizsgálják a harmadik emeleti mellvédek színvilágát, és próbálják meghatározni a színterveket, hogy azok a lehető legjobban hasonlítsanak a terem 1884-es állapotára. A mellvédeken a kor legnagyobb operadarabjainak címét is megtalálhatjuk, a díszítésére szolgáló spiáter lemezeket pedig végig kézzel festették. A restaurátorok annak meghatározásában is segítenek, hogy a különböző korokban milyen rétegek kerülhettek fel a felületekre, és milyen színeket használhattak annak idején. A harmadik emeleti mellvédek spiáter lemezeinek a mai napig jól látszik az eredeti öntött formája, és ez a textúra a szakemberek gondos munkájának köszönhetően a felújítás során sem fog eltűnni. A harmadik emelet azonban nemcsak a pazar mellvédek miatt különleges. Ez volt az a hely, ahol az opera rajongói foglaltak helyett, a legjobb akusztika is itt van a teremben.

„Sok restaurátori feladat, amelyekre a szakemberek nagy hangsúlyt fektetnek, csupán nüansznyi változtatásoknak tűnhetnek az laikusok számára, de az egység szempontjából kiemelten fontos, hogy a restaurátorok rendet teremtsenek a színek egymásmellettiségében, tónusaiban” – avatja be a nézőt munkájának részleteibe Verebes Dóra festő-restaurátor.

Hatalmas stábja lehetett Ybl Miklósnak, amikor a házat tervezte, de a legtöbb esetben csak a legnagyobb képzőművészek, például Lotz Károly neve merül fel a díszítés kapcsán. Viszont legalább ekkora súllyal szerepeltek olyan művészek is az Operaház egykori munkálataiban, akik a képzőművészeti alkotások mellett az úgynevezett iparművészeti alkotásokon dolgoztak. Ilyen volt Scholtz Róbert is, aki részt vett az épület díszítő festéseiben. Számos alkotásának minősége romlott a korábbi, restaurátok bevonása nélküli felújítások során. így a színek, formák tompultak. A mostani rekonstrukció végére azonban a ház az eredeti pompájában fog tündökölni. Az egész tér üdébb, színesebb és világosabb lesz, ezáltal teljesen új köntösbe kerülnek a csodás képzőművészeti alkotások, amelyek sokkal jobban élhetnek majd a térben.

Az előcsarnok munkálatai is javában zajlanak, jóllehet, itt fogja a legkevesebb látványos változás érni a műemléket. Leáztak a sgrafittók a mennyezeten a 80-as években, ezek hátterét jelentősen módosítaniuk kell a szakembereknek. A legtöbb sérülés a padlót érintette, nemcsak a 136 év terhelései, hanem a környék mélyépítési munkálatai is megmozgatták a nagyon finom márványpadlót. Ezt apró márványdarabokból rakták össze, amiket eredetileg agyaggal kevert téglaporral rögzítettek. Ma már korszerűbb, flexibilis ragasztót használnak, hogy ne kopjanak és mozduljanak ki a kövek. El fogják tüntetni a repedéseket, és visszaállítják eredeti állapotára a burkolatot ott, ahol a fűtésszerelés és egyéb gépészeti munkák korábban felsértették.

Operaláz – Az Operaház titkai és újjászületése c. műsorról

Zoboki Gábor építész kalauzolásában az Operaház titkaiba és újjászületésébe pillanthatnak be a nézők a magyar televízió új, 2019 októberében indult építészeti magazinműsorában. Az Operaházat, Magyarország kiemelt kulturális épületét az eredeti – Ybl Miklós tervei szerint 1884-ben hátrahagyott –, korhű állapotának megfelelően állítják helyre. Az épületbe a legmodernebb színház-technológiai, akusztikai megoldásokat építik, így a felújítást követően a közönség egy nemzetközi szinten is kimagasló színvonalú, 21. századi kulturális intézményt vehet birtokba. A budapesti Operaház építészeti és kultúrtörténeti értékeit is megismerhetik az érdeklődők a havonta jelentkező sorozatból.

A NASA technológiája is segíti a Operaház felújítását

Egy műemléképület, így a Magyar Állami Operaház rekonstrukciója során nagyon fontos szempont, hogyan lehet úgy építeni a modern technológiára, hogy eközben az épület eredeti karaktere megmaradjon?

Ma már virtuóz tervezőprogramok teszik lehetővé, hogy a felújítást végző szakemberek ne csak két dimenzióban, alaprajzokon, metszeteken és homlokzatokon dolgozzanak, hanem számítógépes technológiával, három dimenzióban kövessék végig a teljes tervezést és kivitelezést. A szimulációs programokkal minden gépészeti és elektromos rendszer útját, sőt még a világítástechnológia legkisebb változtatásait is követni tudják. Így minden csillárnak, falikarnak a fényerejét és a fényforrások számát is folyamatosan módosítani tudják, ezáltal az épület teljes belsőépítészeti hangulatának alakulása könnyedén nyomon követhető a tervezés során.

A tervezést megelőzően az operaház auditóriumát nagy felbontású lézerszkennerrel mérték fel, amellyel nem csupán az alapgeometriáját vették le az épületnek, hanem milliméterre pontosan meghatározták a felépítését, hogy a tervezők minél pontosabb adatokkal dolgozhassanak. Ezt a módszert eredetileg a NASA fejlesztette ki, hogy a Földről is pontosan fel tudják mérni a Mars geometriáját. A technológia később a szakági tervezők munkájába is beépült, akik az így kapott eredményeket a saját tervező szoftvereikben is tudják használni. Az auditórium felmérése során a legnagyobb kihívást a megfelelő felbontás meghatározása jelentette, a gazdag díszítés miatt ugyanis a folyamat tízszer annyi időbe telt, mint egy irodaház esetében.

Ahhoz, hogy az 1884-ben átadott ház újra eredeti pompájában tündökölhessen a felújítást követően, a restaurálás különböző részterületeit felügyelő szakembereknek szorosan együtt kell működniük. Nem volt ez másképp az auditórium kupoláját díszítő és a maga nemében egyedülálló Lotz-freskó felállványozásánál sem. Kevés olyan 19. századi operaház létezik, amelyben ilyen magas minőségű képzőművészeti emlék takarja a kupolát, és veszi körül az egész tér illuminációját adó csillárt. Lotz Károly híres alkotása, a Zene apoteózisa Apollónak állít emléket, aki lantján muzsikál a 12 olümposzi istennek, démonoknak, nimfáknak és múzsáknak. A freskón saját arcképét Zeuszban, lányát, Karolint pedig Aphroditében örökítette meg.

A ház felújítása során a szekkó restaurálására is sor kerül, amihez egy komoly állványzat körültekintő felépítésére volt szükség. Az építése során kiemelt fontosságú volt megvédeni a nagycsillárt a felette zajló felújítási munkálatoktól. Ezzel egy időben magának a csillárnak a felújítását is el kell végezni, hogy a következő 40 évben is legszebb pompájában tündökölhessen. Az állványzat egy évig lesz az auditóriumban, majd a felújított felületeket megóvva kell elbontani, hogy átadhassák a területet a végső padló kialakításához és a székek beépítéséhez.

Az Operaláz 25. részéből mindemellett az is kiderül, hogy miért alakult ki a 19. század során az auditórium klasszikus patkó formája, szokott-e magyar operát hallgatni a magyar operajátszással erős kapcsolatot ápoló Janos Kaufman, illetve, hogy mire törekedtek a ZDA építészei a világ egy másik pontjára tervezett operaház tervezésénél.

Operaláz – Az Operaház titkai és újjászületése c. műsorról

Zoboki Gábor építész kalauzolásában az Operaház titkaiba és újjászületésébe pillanthatnak be a nézők a magyar televízió új, 2019 októberében indult építészeti magazinműsorában. Az Operaházat, Magyarország kiemelt kulturális épületét az eredeti – Ybl Miklós tervei szerint 1884-ben hátrahagyott –, korhű állapotának megfelelően állítják helyre. Az épületbe a legmodernebb színház-technológiai, akusztikai megoldásokat építik, így a felújítást követően a közönség egy nemzetközi szinten is kimagasló színvonalú, 21. századi kulturális intézményt vehet birtokba. A budapesti Operaház építészeti és kultúrtörténeti értékeit is megismerhetik az érdeklődők a havonta jelentkező sorozatból.

Építőipari nívódíjat kapott a Karmelita kolostor és a Nemzeti Táncszínház

Építőipari Nívódíjat kapott a ZDA – Zoboki Építésziroda által tervezett Karmelita kolostor, valamint a Nemzeti Táncszínház is. A Miniszterelnökségnek otthont adó épületegyüttes lett az Építőipari Mesterdíj Alapítvány Kuratóriuma (ÉMA) által életre hívott, idén 20. alkalommal kiírt pályázat Középület kategóriájának abszolút győztese, míg a Millenáris parkban új otthonra lelt Nemzeti Táncszínházat a legjobb kulturális középületnek választotta a 18 tagú szakmai zsűri.

A díjak kapcsán Zoboki Gábor az Infórádiónak elmondta, hogy a Karmelita kolostor esetében a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy az építkezés kezdetén még nem volt ismert pontosan, hogy ki lesz az a 100-120 ember, aki a későbbiekben helyet kap majd az épületben. Az építészek számára pedig a legizgalmasabb feladatot az jelentette,  hogy miként tudják a mai igényeket egy 300 éves épületben megteremteni úgy, hogy méltón reprezentálja az ország történetiségét, ugyanakkor ne legyenek akkora kompromisszumok, hogy az épületet ne lehessen „fantasztikusan” használni. Egy olyan műemléképületnek a felújítása, mint a több mint 300 éves Karmelita kolostor, nagyon bonyolult, szinte „orvosi módszereket” igényel, a különféle technológiákat úgy kell észrevétlenül beépíteni, hogy ne sértsek a műemlék eredeti falait és tereit.

A Nemzeti Táncszínház tervezésénél, amelyet a legjobb kulturális középületnek választottak, arra is figyelniük kellett, hogy az épület nemcsak a magyar folklórnak, hanem mindenféle kortárs táncalkotásnak is a helyszínéül szolgál majd. Másfelöl az ipari csarnokban olyan multifunkcionális tereket kellett megálmodniuk, amely olyan alkotóknak is lehetőséget teremt majd, akik még esetleg meg sem születtek.

A teljes interjú itt hallgatható meg: https://infostart.hu/belfold/2020/12/21/ket-zoboki-epuletet-is-nivodijjal-jutalmaztak

Az építészszakma csúcsával van versenyben a ZDA-Zoboki Építésziroda

A legjobb öt közé került a Zoboki Építésziroda terve a 19 milliós kínai metropolisz, Sencsen új multifunkcionális Nemzetközi Előadóművészeti Központjára kiírt nemzetközi építészeti tervpályázaton. Várhatóan februárban hirdetik ki a végső győztest.

A Kína egyik kereskedelmi és üzleti központjának számító, 19 milliós metropolisz Futian negyedének új előadóművészeti központjának megtervezésére 2020 júliusában írtak ki nemzetközi tervpályázatot. A tervezőknek – egy három épületből álló, barnamezős fejlesztés részeként – az 53 ezer négyzetméteres és több mint 80 milliárd forint becsült beruházási értékű Nemzetközi Előadóművészeti Központ (International Performance Center) koncepciótervét kellett elkészíteniük.

A Sencsen várossá nyilvánításának negyvenedik évfordulójára készülő projekt jelentőségét jelzi, hogy a nemzetközi pályázatra több „világsztár” építészirodát – Heatherwick Studio, Christian de Portzamparc irodája, Henning Larsen Architects – is meghívtak, míg a nyílt tenderen elindultak Zaha Hadid és Sou Fujimoto irodái, valamint a New York-i Ennead Architects is.

A zsűriben olyan sztárépítészek is helyet kaptak, mint a holland Rem Koolhaas vagy az olasz Massimiliano Fuksas. Már önmagában az is komoly elismerés volt, hogy a sencseni operaház tervpályázatán is a legjobbak közé választott ZDA a meghívott építészirodák között kapott helyet, majd ennél is komolyabb sikert értek el a magyar építészek azzal, hogy az utolsó fordulóba is beválogatták tervüket.

Zoboki Gábor az InfoRádiónak kiemelte: Kínában jelenleg sokféle irányzat van, köztük nagyban nyitottak az európai kulturális tradíciók iránt is, amit a ZDA is képvisel, és amivel leginkább hatni próbált. Mint mondta, az építésztársadalom – a sencseni központhoz – kétféleképp fordult: van aki úgy tekint rá, mint egy kulturális bevásárlóközpont, míg mások az intimebb európai vonásokat jelenítenék meg a belső terek megformálásában. Utóbbi iskola képviselőjének tartja magát az Ybl-díjas építész is, ezért a pályázatukban az épület külseje, még inkább a belseje azokat a 19-20. századi teremhagyományokat hozzák, amit a Müpa, vagy a Magyar Állami Operaház is képvisel.

„Nem árulok zsákbamacskát, a termek leginkább az európai nagy hangversenytermekre emlékeztetnek, persze megfűszerezve olyan virtuóz technológiai megoldásokkal, amelyek még nem szokványosak, amelyek révén létre tud jönni egy arénaszínház, ahol a legvadabb, mai kortárs előadások is befogadhatóvá válnak” – fogalmazott Zoboki Gábor. Meglehetősen összetett feladatról van szó, miután nemcsak kívülről kell egy városi szövetbe belehelyezni az épületet, hanem el kell magyarázni, hogyan tudnak a termek – multifunkcionális szempontból – a leggazdagabbak lenni.

Az Inforádió interjúja az alábbi linken hallgatható meg:

https://infostart.hu/kultura/2020/12/12/az-epiteszszakma-csucsaval-van-versenyben-a-zda-zoboki-epitesziroda

Újra magyar tervezésű központ épülhet Sencsenben

A kínaiak robbannak, fejlődnek, és szeretik a sztártervezőket. Az európai építészeknek meg kell az új piac: jól jár mindenki. Még a formára is ügyelnek nagyon, a kínai tervpályázatok átláthatóak, tiszták, etikusak és agyon vannak adminisztrálva. Van is mit: Kína New Yorkjában, a világ egyik legdinamikusabban fejlődő metropoliszában, a 12 milliós Sencsenben egyik komplexum épül a másik után. Ha Zobokiék megnyerik, épp egy magyar tervezővel.

A Művészetek Palotáját és a közelmúltban átadott, a táncosvilág építészeti gyöngyszemének tekintett Nemzeti Táncszínházat is jegyző Zoboki Gábor és építészirodája olyan sztárépítészeket utasított maga mögé a sencseni előadó-művészeti központ tervpályázatán, mint a japán Sou Fujimoto, a dán Henning Larsen, és olyanokkal jutott az ötfős döntőbe, mint Zaha Hadid irodája.

Igen, jól hallották, ilyen szinteken versenyez egy hazai építésziroda. Persze ne csak a méltán nagyot futott MÜPÁ-ra mutogassunk ujjal, hiszen szintén Sencsenben van a Nanshan Kulturális Központ is, amit szintén Zoboki és a ZDA tervezett, és működik 2014 óta, tehát

AZ ELSŐ FECSKE MÁR BEREPÜLT KÍNÁBA.

Innentől borítékolható a győzelem, gondolnánk, csakhogy olyan irodák vannak versenyben, mint Zaha Hadidé, hogy csak egyet említsünk a döntőben mérkőző nagykutyák közül.

Ehhez tegyük hozzá, hogy Sencsenben jelenleg operapályázat is fut, ott is bejutottak Zobokiék a 12 legjobba, most pedig ez a multifunkcionális előadó-művészeti központ tervpályázata érkezett utolsó fázisába.

Nemzetközi sikereinkben az is benne van, hogy a zenés előadó-művészet nagyjai, a Salzburgi Ünnepi Játékok, a montreáli Cirque du Soleil, illetve a nagy operaházak és koncerttermek intendánsainak tudása, tanácsadói munkája nagyon erősen összekapcsolódik a mi építészeti tudásunkkal

– mondja Zoboki, aki arra biztat, hogy igenis érdemes elindulni a nemzetközi tervpályázatokon magyar irodáknak, mert nekik is kiváló visszajelzés egy ekkora siker Kínában. Zobokiék szempontjából pedig, akik a MÜPA tervezése óta az egész világon keresettek koncertterem témában, kiváló új piac, hisz

PÁRIZSTÓL BÉCSIG A HANGVERSENYTERMEKET MÁR NAGYJÁBÓL MEGÉPÍTETTE EURÓPA,

a közönség viszont öregszik, neves művészek fél ház előtt játszanak, miközben

Ázsiában sorra épülnek az új kulturális épületek. Új terepet kell keresni a felhalmozott tudás átadására, erre pedig kiváló a nemcsak infrastrukturálisan és gazdaságilag, de kulturálisan is iszonyatosan feltörekvő Kína.

„Mi most is olyan hangversenytermeket szerettünk volna tervezni, mint amilyeneket Európában terveznek, használnak. Viszont Kínában a nagy, komplex, bevásárlóközpont-szerű tereket kedvelik, ahol van valahol egy kijelző, amit követve az ember egyszer csak egy koncertteremben találja magát. Ez egy kicsit más gondolkodás, és nekünk most az volt a kihívás, hogy ehhez az elváráshoz passzítsuk a mi elképzelésünket és tudásunkat. Egy olyan kulturális központon gondolkodtunk, ami minden tekintetben kiemelkedő: akusztikai, zenei és színház-technológiai szempontból is. A zengő terek, az akusztikai kivitelezés tekintetében talán többet tudunk nyújtani a MÜPA kapcsán szerzett tapasztalataink alapján, mint azok a világsztárok, akiket most megelőztünk. Ugyanakkor az, hogy maga a koncertterem milyen lesz, nem annyira érdekelte a kínai felet, eddig legalábbis, ők inkább az innovációt, az építészeti kivitelezést, az impozáns tereket értékelik, és egyfajta városi living room kivitelezését várták a pályázóktól.”

Zobokiék a multifunkcionális kulturális központtal párhuzamosan, a sencseni operapályázaton is részt vesznek, ahol a 12 legjobb közé jutottak,

ITT OLYAN VILÁGSZTÁROKKAL VERSENGENEK, MINT A FRANCIA JEAN NOUVEL, AZ OLASZ RENZO PIANO, AZ AMERIKAI DILLER SCOFIDIO + RENTRO, VAGY A SPANYOL SANTIAGO CALATRAVA.

Csupa építészóriás. Közben Zobokiék szép csendben a budapesti Operaház műemléki rekonstrukcióján is dolgoznak.

A cikk teljes terjedelmében az alábbi linkre kattintva olvasható:

https://index.hu/kultur/2020/12/11/vilagsztarokat_utasitott_maga_moge_zoboki_gabor_epiteszirodaja_kinaban/